måndag, februari 13, 2006

Vad hände i helgen?

Nu har jag inte skrivit på länge igen. Det blir nog så på helgerna. Dels blir det alltid att jag och Johan hittar på saker då, eftersom han jobbar så mycket i veckorna. Dels vill jag hellre ligga och gosa i soffan framför OS när Johan är hemma, än sitta framför datorn. Jag måste dock erkänna att sporttittatandet slog någon form av rekord igår när vi satt och tittade på övnignsåken, eller om det var uppvärmningen, inför backhoppningen!!!
Vi hann även med en vända på stan. Jag köpte ännu mer kläder! (Jag har dock några tusenlappar kvar till 6000 kr.) Men också dessa var på superrean på h&m. Två tröjor och en kjol för under 300 kr. En av tröjorna hade jag faktiskt tittat på när den kom ny i höstas, men jag tyckte den var för dyr. Nu kostade den typ 60 kr så det var ju ett kap.
För de under 300 kr köpte vi också en tjocktröja till bebis. Vi tittade på åldersangivelserna och täntke "Det här passar nog i höst". Man får passa på när det är billigt! Sen när vi fick kvittot stod det så fint: Baby pojk. Attsingen. Vi som trodde det bara var en tröja. Men se - det var en pojktröja! Bra att det stod på kvittot, annars hade vi inte förstått! För tänk nu om det blir en flicka, och vi sätter på den en pojktröja! Det vore ju katastrof!!!
I lördags var det också Johans mammas födelsedagskalas. Vi köpte en pelargon. Och där åt jag oxfilé med potatis, och sen nån blå prinsesstårta (folk hävdade att det var en blåbärstårta, men jag kände ingen blåbärssmak). Gott gott. Jag skulle kunna skriva en mindre roman om Johans släkt, men jag låter bli. Den är hur som helst olik min. När jag kom hem hade jag tinnitus-tjut i öronen, och det var väldigt länge sen jag kände av det sist!
Träffade dock Elisabets syster som jobbade på försäkringskassan. "Ja, hade ni några frågor, eller?". Öh, nä, tyckte jag och Johan. "Jo, hur är det, får man 160 eller 180 kr om dan? För 60 kr är det ju inte längre (det var tydligen vad man fick om dan när Elisabet var mammaledig)" säger fk-damen! Va? Till och med jag och Johan vet att det är 180 kr. Minst! Hon verkade helt enkelt inte ha nån koll...
På dagen i lördags jobbade jag fiket. Fick städa och fixa innan vi öppnade, och bre lite smörgåsar. Sen satt jag och fikade hela öppettiden. Sen städa efteråt. Hade inte hjärta att ta lön för alla timmar. Jag satt ju ändå mest och fikade. Men en hundring fick jag. Och jag hade ju ätit semlor och vaniljhjärtan - en bra dag!
Nu börjar veckan! Ska plugga, plugga, plugga. Måste läsa drygt 100 sidor i en dansk roman. Det tar sin lilla tid. Speciellt när man slår upp nästan alla konstiga ord. Tjing!