fredag, februari 10, 2006

Ett telefonsamtal med samtal

Del 1.
Pillan: Hej de' Penilla!
Jag: Hej de ja, hade du ringt?
Pillan: Ja, har du nån bättre väska än den jag har?
Jag: Har du den lila eller blå?
Pillan: Lila tror jag.
Jag (till Johan): Har jag en stor blå ryggsäck nånstans?
Johan: Ja.
Jag: Ja, det har jag. Vad ska du med den till?
Pillan: Jag ska ut och resa.
Jag: Men de väskorna är inte så bra att resa med. Dessutom är både den lila och blå trasiga.
Johan (lägger sig i): Jag har också en ryggsäck, hon kan låna den.
Jag: Du vet ju inte ens vad hon ska med den till.
Johan: Vad ska hon med den till?
Jag: Åka jorden runt typ.
Johan: Men då kan hon låna min.
Jag: Har inte den ram?
Johan: Jo.
Jag: Då kan hon väl inte flyga med den heller.
Pillan: Så jag måste köpa en ny.
Jag: Jag hade gjort det.
Pillan: Jaha.

Del 2.
Jag: Kan jag få prata med mamma eller pappa?
Pillan: Mamma, pappa eller Tusse (katten).
Jag: Vilken som... inte katten.
Pillan: Okej.

Del 3.
Mamma: Hej hej.
Jag: Hej, Johan fixar allt med lägenheten nu. Så vi behöver hjälp att flytta helgen 18-19 mars. Ja, och så behöver vi ju ett badkar.
Mamma: Jaha. Flytta. Jaha. Jaja.
Jag: Men hur ska vi göra med badkar?
Mamma: Vad vill ni ha för badkar?
Jag: Ett badkar! Vi tittade på hemsidan pappa tipsade om. Vi vill bara ha billigaste sorten. Fast det ska vara 160 cm, inte 150.
Mamma: 160 cm?
Jag: Ja, eller 1600 mm.
Pappa (i bakgrunden): 160 50 70.
Mamma (upprepar): 160 50 70.
Jag: Ja, det låter som jättebra mått. Ska jag och Johan beställa ett badkar, eller är det bättre att pappa fixar?
Mummel.
Mamma: Pappa fixar, bara ni vet vad ni fill ha.
Johan (lägger sig i): Det ska vara billigt, behöver inte vara nytt. Kossor får gärna ha druckit ur det. Bara det är billigt.
Jag (upprepar vad Johan sagt).
Mamma: skratt, upprepar för pappa.
Mamma: Men finns det en kran.
Jag: Det finns en kallvattengrej som går till tvättmaskin, och två rör en för varm- och en för kallvatten till duschen. Det fanns en dusch där förut.
Mamma: Men kan man stänga av vattnet.
Jag: Men, vattnet är ju redan avstängt, annars hade det ju sprutat vatten ur rören.
Johan (lägger sig i): Mä - de kan vara pluggade också.
Jag: Sen kan de ju vara pluggade förstås. Jag vet faktiskt inte.
Mamma: Men då vet ju inte pappa om han kan fixa.
Jag: Nähä.
Jag (till Johan): Kan du kolla med mäklarn om vi kan få titta på badrummet en gång till innan inflyttningen, så pappa kan beställa rätt grejer?
Johan: Mjo, jag ska ju träffa henne imorgon. Kan ju fråga.
Jag: Pappa får komma upp och kolla nån gång innan vi flyttar. Efter jobbet eller nåt.
Mamma: Roger - du får åka och kolla.
Jag: Åh, och sen läcker handfatet också. Nån packning som behöver bytas.
Johan (avbryter): Nej, det är avloppet till handfatet.
Mamma (samtidigt till pappa): Sen läcker ett handfat. Packning...
Jag: Nej, det var visst avloppet till handfatet.
Mamma: Nej, det var inte packningen, det var avloppet.
Jag: Äh, pappa får kolla på det också.
Mamma: Ja.
Jag: Då så.

Del 4.
Mammma: Skulle ni inte ha hjälp och flytta också? Eller var det bara badkaret?
Jag: Vi får hjälp av Johans föräldrar med själva flytten.
Johan (lägger sig i): Inte föräldrar, jobbarkompisar.
Jag: Och lite andra. Mest behöver vi hjälp med badkaret.
Mamma: Okej.
Jag: Okej.
Mamma: Hej då.
Jag: Hej hej.

Och så undrar folk varför jag inte ringer hem nå ofta!

4 Comments:

At 6:08 em, Blogger Veronika said...

Man blir helt knäpp! Ibland pratar man med hela familjen samtidigt. Och nu har jag Johan också som lägger sig i från sitt håll. Jag blir ju vimmelkantig.

 
At 12:39 fm, Anonymous Anonym said...

så gulligt. johans kommentarer är nästan bäst

 
At 1:12 em, Anonymous Anonym said...

men jag är ju inte med någonstans :)

 
At 1:50 em, Anonymous Anonym said...

Skratta! Jag håller med Mimmi, varför ringer du inte hem oftare? :D

 

Skicka en kommentar

<< Home