måndag, november 28, 2005

Mer om tandläkare

En lite konstig sak, sådär som man helt enkelt inte tänker på. Tandläkaren undrade om jag var sjuk eller om det var nåt annat speciellt. Nja, tyckte jag, men jag är ju gravid (för jag har också läst nånstans att man ska tala om så man tex inte får nån bedövning som kan skada bebisen). Jaha, tyckte han.
Sen när det var dags för röntgenfotografering höll han en halv lektion om undersökningar angående om röntgenstrålningen kunde påverka ungen. Han sa att beslutet om röntgen var helt och hållet upp till mig, men att det inte påvisats några farliga förbindelser, så att säga. Herre je, jag har aldrig tänkt på att röntgen kan vara farligt? Okej att tandläkaren går ut ur rummet men...
När jag sa att, joo, jag vill nog ha en röntgenbild (han sa att det var svårt att ordentligt avgöra min tandstatus annars) lovade han att han skulle rikta kameran bort från magen. Snällt.
Ja, det är mycket man inte tänker på här i världen. Att vara gravid är som ett eget litet universum.