tisdag, november 22, 2005

Folk

Jag hade först tänkt mig rubriken invandrare, men hela poängen blir fel då. För det är folk jag är trött på, inte invandrare.
Men det måste vara så himla mycket svårare att inte vara sådär svensk som jag är än vad jag förstått. Det kom jag på idag. Det var nämligen en i min klass (som har invandrarbakgrund, det hörs lite, lite grann när hon pratar) som undrade om man kunde ha ordbok på tentan. Rimlig fråga, kan tyckas. Då var det en annan tjej, med tydlig invandrarbakgrund, som tog värsta åt sig och minsann inte tyckte hon behövde någon ordbok, och det vore minsann orättvist mot dem som har svenska som modersmål. Det måste ju vara någon form av försvarsmekanism som gör att man reaterar så. Hon blev på riktigt upprörd.
Och det mest fascinerande var att hon sa flera gånger att hon inte var invandrare. Hon var minsann svensk men hade haft svenska som andra språk.
Det kanske är så att man som invandrare (eller inte invandrare, hon kanske var adopterad, eller kom från en tvåspråkig familj, vad vet jag) måste slåss lite extra för sina rättigheter och för att bli förstådd eller vad som helst. Men man måste väl välja sina slag? Och varför ta personligt åt sig och tala om att man inte behöver en ordbok, när någon annan frågar om man får ha det?
Jag blev iaf irriterad. Det är väl inget att bråka om? Säger läraren att det är okej att ha en ordbok för att man är osäker på språket är väl det upp till läraren? När jag var i Frankrike fick jag ha en fransk-svensk/svensk-fransk ordbok med mig på proven. Det var iofs på gymnasiet, inte universitetet. Men hur som helst. Det är väl läraren som bestämmer vilka hjälpmedel man får ha på tentan? Inte en jobbig tjej på första raden, som måste tala om för alla att hon minsann inte behöver en ordbok? Jag behöver heller ingen ordbok (orkade faktiskt inte bära med mig det till tentorna i Frankrike heller), men jag behöver inte basunera ut det i fem minuter i klassrummet.
Däremot beklagar jag mig gärna i min blogg. Men här gnäller jag bara för dem som vill lyssna.