tisdag, november 22, 2005

Jämställdhet

Jasså. Nu blev jag arg igen. Jag ska som sagt sluta läsa tidningen, det är inget bra för blodtrycket.
Tydligen är det inte så jämställt i svenska hem, kan man tänka. Är väl egentligen inte förvånad alls, kan tänka mig att kvinnor står för 2/3 av allt hushållsarbete. Det som är mest fascinerande är kanske ändå att det endast är i förhållanden där kvinnan är heltidare och mannen är arbetslös som arbetet delas lika. Galet.
Källan var Aftonbladet.
Sen behöver det ju inte vara så. Men jag tror det gäller att vara aktsam. Känner man att man har svårt att hinna med allt, medan den man delar sitt liv med glatt mumsar clementiner framför tvn kanske det är dags att säga ifrån. Det viktigaste kanske inte är att dela lika, utan att man är nöjd? Och lever man med en pedant får väl den städa?
Jag o Johan är på lika nivå. Ganska iaf. Så vi städar lite när det behövs. Inför helgen sa vi att vi skulle ta ett krafttag. Men annars brukar vi inte prata om städning utan mest göra. Har vi tvättstugan från 17 och jag inte kommer från jobbet förrän 20 får ju han göra. Och så.
Vet iaf att ett vanligt tips, som jag själv varmt rekommenderar, är att skaffa diskmaskin. Jag tror inte jag o Johan skulle göra nåt annat än a) diska och b) bråka om vem som diskar mest. Men nu har vi diskmaskin som sköter den delen av hushållet. Det är lite gemytligt att sitta och dricka te och höra diskmaskinen i bakgrunden. Fin uppfinning, värd nobelpris.

3 Comments:

At 10:04 em, Anonymous Anonym said...

Du kommer bli varse att man inte är så jämställd som man tror när ni bott ihop ett tag. Så har det varit för alla mina kompisar som flyttat ihop, inklusive mig själv.

 
At 10:23 fm, Blogger Veronika said...

Jag tror dig. Men jag tror iaf det är lättare om man har ungefär samma nivå. Skulle jag bo med en Lottatyp skulle ju hon va arg på mig hela tiden för att jag inte städade.
Sen har jag hört att många som bor ihop lyckas med jämställdhetsbiten ända till första ungen kommer. Så jag har väl sådär 20 veckor kvar då... Fast jag ser fram emot att vara husmor och pyssla med bebben och baka kanelbullar.

 
At 2:57 em, Anonymous Anonym said...

Haha! Jag skulle inte heller kunna bo med en lottatyp.

 

Skicka en kommentar

<< Home