söndag, oktober 09, 2005

Mer politik månne?

Fasen. Skrev om junlistan häromdagen, och nu tänkte jag länka till en debattartikel av Ebba Witt-Brattström. Hade först tänkt skriva vad jag själv tyckte/tänkte, men jag orkar inte. Ebba verkar klok, Fi verkar inte klokt.
Fi har dock gett mig en ny bild av Gudrun Schyman. Förut tyckte jag hon verkade vara en rak, härlig feminist och vänsterpartist. Nu tycker jag hon verkar närma sig maktgalen, överkörande kärring, som gör allt för att stå kvar i det politiska rampljuset. Kan ingen säga åt henne att det är dags att ge upp, klippa håret och skaffa ett jobb?

Tillägg mycket senare (22.37). Jag googlade på "Gudrun Schyman är", för att se vad mer man kan få veta om henne. :)
Gudrun Schyman är inte förvånad över att ett feministiskt parti med henne som ledare får starkt stöd i DN/Temo. (Måste vara gammal artikel?)
Gudrun Schyman är född och uppvuxen i Täby utanför Stockholm.
Gudrun Schyman är människa. (Ehh, ja?)
Gudrun Schyman är ju inte dum.
Gudrun Schyman är en aktiv, nyfiken, socialt begåvad person. (Min gamla bild av henne...)
Gudrun Schyman är en första klassens skattefifflare. (Hihi.)
Gudrun Schyman är en rockmusiker i en partiledares kropp. (Kanske inte.)
För Gudrun Schyman är klasskampen irrelevant. (Vänsterpartist? Inte längre.)
Gudrun Schyman är inte orolig för att ett eventuellt feministparti ska splittra vänsterblocket, socialdemokraterna och vänsterpartiet. (Jag tror det där feministiska partiet snarare splittrar sig självt?)
Gudrun Schyman är kanske den skickligaste politiker Sverige haft på årtionden. (Fan, jag håller kanske med, men är hon inte lite för klantig privat för att vara det?)
Gudrun Schyman är alkoholist.
Och sist för denna gången:
Gudrun Schyman är bland de mest sliskiga personersom jag känner till. (Oh, yes!)

En mångfassetterad diamant den där Gudrun!