fredag, oktober 07, 2005

Katie o Tom får bebis!

Först tänkte jag: fan, snabba ryck, ska de inte ta det lite lungt. Sen kom jag på att jag själv var gravid, så nu håller jag tyst.
Men idag i Expressen kan man läsa att Katie ska föda scientologmässigt, dvs utan smärtlindring. Fine, det är många kvinnor som vill ha en "naturlig" förlossning. Det är ok. Men sen: hon har inte rätt att uttrycka smärta under förlossningen, då detta kan ge barnet svåra trauman.
Ähum? Jag har ju aldrig fött barn, men har fått för mig att det gör ganska ont? Och har inte så gott som 100 % av oss fötts av skrikande mammor? Har alla vi svåra trauman?
Jag har inte hunnit läsa in mig så mycket på förlossningar ännu, men min inställning är väl typ: ge mig smärtlindring som funkar, utan att jag blir "dimmig". Vill ju ha koll på vad som händer, liksom. Men helt utan smärtlinding? Utan att skrika?
Nope. Det klarar ingen människa. Är det någon som är förvånad att den som grundade scientologerna är man? Annars hade smärtlindring varit okej, ska ni se!

Sen vill jag passa på att gratta Katie och Tom till bebisen. Bebisar är söta.