fredag, oktober 07, 2005

Junilistan

Jag skriver sällan om politik (även om det kanske blir mer nu när det är valår och sånt) så läs med andakt!
Junilistan är ett parti som består av gamla gubbar (som de flesta partier, helt enkelt) och jag har ingen aning om vad de vill. Det kan bero på att de inte fanns i gymnasiet när jag läste samhällskunskap, och att jag efter det inte direkt orkat bry mig. Men nu har de ändrat sig i abortfrågan. De hade tänkt driva nej till fri abort-kampanj inför valet, iofs personvalstjafs, men ändå.
Hur smart är man om man i Sverige går till val med nej till abort som sätt att få röster? Hur många finns det som seriöst tycker fri abort är dåligt? Om man tänker efter? Tur att de ändrat sig. Iofs inte för att fri abort är en mänsklig rättighet, utan för att det är en kvinnlig rättighet till hälsa. Pust.
Jag har ju skrivit om ämnet tidigare. Kanske tid att rota igenom datorn och publicera dem? Jag fick ju VG i etiken tack vare en av dem. Så åtminstone den var bra. Å andra sidan skrev jag den på datorn som nu ligger på soptippen. Fan, vad jag är dålig på att arkivera och spara.