torsdag, januari 04, 2007

Ungdomsspråk

17 januari har jag tenta i Namnforskning, dvs den delkurs av svenska b jag håller på med nu.
18 januari har jag tenta i Språk och samhälle, dvs den delkurs av svenska a jag har kvar sen 2003 då jag läste a-kursen.

Och det är så himla mycket att läsa in. Min hjärna ser ut som en boll, fullproppad med information. Idag fick jag äntligen lite mer exakta läsanvisningar, så imorgon blir det bokhandeln och inhandla tre böcker. Två hade jag hemma.
Måste ta reda på om jag fick vg på dialektologin och norskan. Fick jag det måste jag få vg på namnforskningen, för då skulle jag få vg på hela svenska b. Jag har fått en del strö-vg på enskilda kurser, men inte på en hel terminskurs. Så det skulle vara ruggigt najs.

Det hela skulle vara mycket enklare att hinna med om inte
*jag var ordförande för Föräldrar som studerar. Vi ska medverka på recce-dagen 18 januari. Innan dess måste vi ha tryckt informationsbroschyrer och fått igång en fungerande hemsida.
*det var styrelsemöte med Föräldrar som studerar 8 januari.
*jag var redaktör för nationstidningen som har deadline 10 januari och bara har 2 av 8 uppslag fyllda, och inte ens vet vad som ska vara på framsidan.
*jag besämt att jag måste träna minst 3 gånger i veckan i januari, eftersom Johan sen börjar jobba, och jag då antagligen inte kommer kunna träna oftare än en gång i veckan, åtminstone inte på gym.
*jag var spelberoende och just nu har sånt flyt i wow att jag skulle kunna spela det dygnet runt. Hade ju tänkt vara lvl 60 innan 16 januari då expansionen Burning Crusade släpps, men det verkar orimligt. 15 levlar på två veckor är ingen omöjlighet i sig, men lägger man på punkterna ovan och att jag har barn och hem att sköta och en karl som är lika spelberoende som jag (gud ske lov har vi bara ett wow-konto, annars hade lilla bebisen svält ihjäl) så blir det klurigt.

Nu måste jag tillbaka till den underbara boken Ungdomsspråk av Ulla-Britt Kotsinas. Den börjar ganska roligt faktiskt med en allmän betraktelse över språkets förfall från olika dagstidningar. Sen har hon letat fram likalydande artiklar från hela 1900-talet, ja till och med från 1800-talet. Så snacket om ungdomars språkliga förfall, och ungdomars förfall i allmänhet, är inte direkt någon nyhet.
Som sagt - tillbaka till kurslitteraturen var det.