torsdag, december 28, 2006

Namn på städerna

I Sverige har vi omkring 135 städer, om jag har räknat rätt. En stad är (nu kommer den definition som gäller i det här blogginlägget, och det är viktigt i vetenskapliga arbeten) en borgerlig primärkommun som innan kommunreformen 1971 hade stadsrättigheter. Vid reformen försvann staden som ett juridiskt-administrativt begrepp. Folk använder det idag snarare om ett större tätbebyggt område men det är alltså fel. Just nu.
Jag har ingen möjlighet att lära mig samtliga 135 städer, vad de betyder, hur gamla namnet är, om det är primärt eller sekundärt, hur gamla orten är. Osv.
JAG BEHÖVER DÄRFÖR ER HJÄLP.
Det verkar ju rimligt att jag lär mig kanske 20 stadsnamn bra, så jag kan ta fram de kunkaperna på tentan. Jag läser ju så klart igenom alla, men ni förstår. Jag "kan" redan Uppsala, Västerås och Stockholm. Och Alingsås för det är första staden i den alfabetiska listan. Vilka andra städer tycker ni att jag ska lära mig?

6 Comments:

At 2:36 em, Anonymous Anonym said...

Gud vad cool! Jag satt precis häromdagen och diskuterade det här med städer med Mårten. Vi funderade på hur många städer det finns och så skriver du om det nu. Jag kan Malmö, Helsingborg och Göteborg förutom de du nämner. h

 
At 3:06 em, Anonymous Anonym said...

Kanske t ex Visby, Linköping, Trollhättan (vore intressant att veta var det namnet kommer ifrån), Sundsvall och Falun...?

 
At 3:19 em, Anonymous Anonym said...

Är nog ganska lätt att hitta info om gamla militärstäder grundade och döpta efter kungar, karlskrona mm.fl
Kan man förkorta så, med många flera?

 
At 6:33 em, Blogger Veronika said...

Alltså, jag har all info jag behöver i en bok. Frågan är vilka jag verkligen ska lära mig.

 
At 11:07 em, Anonymous Anonym said...

Ludvika tycker jag du ska lära dig. Och kanske Motala, Skövde, Kiruna och Borlänge. Om nu det är städer, det kanske räknas till kategorin hålor.

 
At 10:07 fm, Blogger Veronika said...

mimmi: Åmål räknas som stad enligt definitionen ovan, så dina städer borde också göra det. :)

 

Skicka en kommentar

<< Home