onsdag, december 27, 2006

Julintervju

Efter den materialistiska genomgången av julen här nedan är det kanske dags att komma fram till det viktiga: resten. Jag snor helt enkelt en liten julintervju från Ellen.

Hur firade ni julen i år?
Jag, Johan och Kaspian åkte hem till mina föräldrar som har det mycket praktiska arrangemanget att bo i samma hus som farmor och farfar. Mest tog vi det lungt hela julen.

Kom det någon tomte?
Nej. Vi är ganska lata för att orka fixa sånt. Kanske när Kaspian blir större och uppskattar det.

Fick ni några julklappar?
Ja, massor. Mina julklappar finns här och Kaspians här.

När delades julklapparna ut?
Efter middag och fika. Kanske vid 19-tiden.

Var ni inne hela dagen?
Vi kom på när vi åkte hem att jag och Johan inte varit utanför dörren på fem dagar. Kaspian hade däremot fått gå några barnvagnspromenader med Pernilla. Dock inte på julafton.

Blev det någon speciell frukostmeny?
Nej. Det blev pastejmackor. Mamma orkar inte göra tomtegröt längre, och dessutom åt vi inte frukost tillsammans. Kaspian har världens konstigaste dygnsrytm och vi lyckas inte göra nåt åt den. Så han är vaken halva natten och vaknar sen mellan 9 och 1030. Och väcker oss, för vi är minst lika trötta som honom. Så då har ju resten av familjen redan hunnit äta frukost.

Vad fanns på julbordet?
Jag tror farmor, som är den som ordnar julbordet, gjorde sig till lite extra eftersom Johan var på besök. Att han är vegeterian och därmed inte uppskattar julbord tycks dock bortglömt. Farmor flydde från Estland som ung och för henne har julen blivit väldigt viktig. Hon anser att man ska äta mycket och gott och väldigt mycket igen. Hon har lungnat ner sig lite med ambitionen de senaste åren pga bristande ork (i ordets sannaste betydelse), men i år sparde hon inte på krutet. Fullt julbord skulle det va!
På "kalla" julbordet (varifrån jag själv äter noll) fanns lax och ägghalvor och röror och massa sorters sill och 18 saker till som jag glömt. Ingen rörde laxen, vilket gör ont i hjärtat. Sen på "varma" fanns julkorv, prinskorv, köttbullar (som jag gjort!!!), jansson och potatis förstås. Sen hade Johan mungbönpaj och soyabullar och soyakorv. Inne hos farmor åt vi också tomtegröt.
Sen vilade vi på maten i sådär 20 minuter, sen var det fika inne hos mina föräldrar. Där bjöds det saffranspannkaka, en tradition Gotlands-Johan nu fört in i vår familj. Betyget var gott "Smakar ungefär som ostkaka" sa min farfar smålänningen. Utöver Gotlandskakan bjöds bullar och kakor.


Blev det någon julmusik?
Oh, ja. Hela helgen!

Kollade ni på Kalle Anka och hans vänner?
Nja. Inte heljärtat.

Karl-Bertil då?
Näpp.

Några julhälsningar?
Julkorten låg i brevlådan och väntade när vi kom hem på annandagen. Fick också några god jul-sms.

Hur var kvällen?
Vi tittade på nyförvärvade filmen Mupparnas julsaga som jag återigen vill rekommendera så jäkla varmt. Den är fööör bra. För första gången såg vi den på engelska, vilket var ytterst spännande. Det finns nämligen en replik i filmen där Charles Dickens (dvs Great Gonzo) säger "Du är ju dum i huvet" till Rizzo the Rat. Kanske den bästa repliken i världshistorien med så bra intonation att det är inte klokt. Så det var ju spännande att se vad de sa på engelska. "You're such an idiot". Något irriterande med svenska översättningen var dock att översättaren var ganska kass.
Till film-tittandet åt vi givetvis obsena mängder hemmagjort godis. Vi snackar kolor, chokladkolor, nougatfudge, tryfflar, chokladbollar, dumlekakor, snickerskakor, ischoklad och jag vet inte allt.

Betygsätt julaftonen?
Den var bara bra. Mycket bra.