söndag, december 10, 2006

Lacka ur!

Nej, nu blev jag arg istället. Anledningen är detta. Jag undrar några saker.
1. Varför heter den ena tallriken girl stencil print, medan den andra heter boy stencil print? Hade de bara hetat, säg, red osv och blue osv, hade jag inte lackat ur. På just det. Kan inte pojkar ha röda tallrikar? Kan inte flickor ha blå?
2. Varför är den som heter girl röd-prickig, medan den som heter boy blå-prickig?
3. Motiven! Den röda som heter girl osv har motiv av mjuka, "flickiga" saker som en björn och en dockvagn. För det är ju sånt flickor tycker om. Den blå som heter boy osv har en bil och en robot. Är det kanske så att även så små barn som använder denna form av tallrikar har förstått allt det där med kön och genus och därför känner ett starkt behov att kategoriseras in bland antingen flickorna eller pojkarna?
Var lite sugen på att köpa det här förklädet till Kaspian för framtida bruk. Men se det går ju inte, för det står ju klart och tydligt girl i varubeskrivningen. Tur då att det finns ett liknande blått som det står boy på. DET kan ju Kaspian få.
Det finns massa andra saker, uppdelat på blått och rött. För barngrejerna (muggar, barnbestick, osv) är uppdelningen girl och boy. Men för vuxensakerna (salladsbestick mm) är uppdelningen "Bordeaux and Powder" för rött och "Petrol and Duck-egg" för blått. Intressant. Det var alltså inte woman salladsbestick och man salladsbestick. Det hade man ju annars kunnat tro.

4 Comments:

At 10:54 fm, Anonymous Anonym said...

Nu är det på tiden, har länkat dig. Feel free to do the same!

 
At 12:06 em, Anonymous Anonym said...

Skitdåligt. Vi borde maila dem och säga det!

 
At 12:30 em, Blogger Veronika said...

arkeologen: Jag borde länka mer, men jag kommer aldrig på hur man gör. :/
mimmi: Ja, nåt borde man göra. Blit lite trött att det måste stå girl/boy. Hade uppdelningen "bara" varit blått med robotar och rött med dockvagn hade jag nog inte reagerat lika mycket.

 
At 3:18 em, Anonymous Anonym said...

Man måste lära sig HTML och det är ett jäkla bök, därför bytte jag till WordPress och egen domän ;)

Jag kan ge dig en egen adress om du vill :D Men om du inte vill det så är det WordPress som gäller :D Mycket enklare att använda.

kolla länken: http://wordpress.com/

 

Skicka en kommentar

<< Home