fredag, december 08, 2006

Hemläxa

I dag ska alla i klassen berätta om varsin namntyp, jag fick ortnamn som slutar på -tuna. Det passar ju bra för jag kommer ju från Färentuna. Läraren poängterade 12 gånger att alla som gör den här uppgiften är alldeles för ambitiösa och tar med alldeles för mycket saker. Uppgiften ska gå ut på att hitta de tre viktigaste elementen i den artikel som behandlar namntypen, men de flesta raddar upp 6-7-8 element.
Här kommer mina tre:
1. Namn på -tuna förekommer i alla nordiska länder utom Finland, men är klart vanligast runt Mälaren (alt. i Uppland, Sörmland och östra Västmanland).
2. Själva ordet kommer från fornnordiskt tun som betyder 'stängsel', och tuna är alltså namnet på en 'inhängnad plats', även om andra tolkningar av namnet finns (men att ta upp dem vore väl att ta upp fler element?).
3. Det finns flera faktorer (nämligen att många av dessa orter till en början hetat endast Tuna och att förleden oftast anknytit till ett härad eller ett hundare, men de tar jag inte upp för det skulle ju utöka antalet element) som pekar på att orter på -tuna har varit centralorter av något slag.

2 Comments:

At 10:32 fm, Anonymous Anonym said...

Själv kommer jag från Stora Tuna (idag kallat Borlänge i Dalarna). Intressant, men inget jag reda visste. Däremot lite överkurs för din del: ett par kilometer från Stora Tuna ligger en by som heter Spraxkya (xky utalas som sj- "sjal") där kya betyder stor inhängnad och Sprax var namnet på en storbonde som ägde marken. Han kom dock på kant med Gustav Vasa och förlorade sitt huvud på en avrättningsplats aldeles vid kyrkan vid Stora Tuna.

 
At 12:32 em, Blogger Veronika said...

arkeologen: Ja, det var verkligen överkurs. :)

 

Skicka en kommentar

<< Home