torsdag, oktober 26, 2006

Igår kväll vs idag dag

Igår kväll började jag försöka översätta Karlskrönikan (en del av, givetvis). Och det var svårt, och jag fattade inte allt riktigt. Knappt nånting, faktiskt. Nu på morgonen, när man orkar slå upp ord och verkligen funderar på syntaxen, då är det inte svårt. Då fattar jag tom det svåraste. Fast vissa uttryck är superdupersvåra, de kan jag inte översätta. Dem ska jag slå upp på biblioteket på ... är biblioteket öppet på lördag? Det finns nämligen speciella medeltidsordböcker, men de är inte kurslitteratur, bara sån litteratur som man behöver kunna använda. Och det har vi lärt oss. Bra kurs!

2 Comments:

At 2:49 em, Anonymous Anonym said...

det där verkar ju skitroligt! få trixa och fundera och sen voila

 
At 3:11 em, Blogger Veronika said...

ad: Precis. Hade ju brytit ihop och dött om jag fått frågorna på en salstenta. Men nu när man får sitta och fundera, och prova olika teorier, och jämföra med olika böcker. Roligt.
Är klar med Karlskrönikan nu. Var svårare och tog längre tid än jag trott. Men nu är det gjort. Nu ska jag undersöka ortografin i en text av Swedberg istället. Ingen vila, ingen ro. Örebro.

 

Skicka en kommentar

<< Home