onsdag, oktober 25, 2006

Skolupdate

Jag har nu blivit godkänd på min filosofi-uppsats. Den finns att hämta på filosofiska institutionen. Läskigt, jag vet inte om jag klarar kommentarerna. Ofta när man får uppsatser rättade vill jag ringa läraren och förklara och förtydliga. Inte för att jag vill ha ett högre betyg, utan för att jag vill försvara vad jag med mycket ångest och stort besvär knåpat ihop. Därför föredrar jag nästan oppositioner, då får man en chans att förklara sig.
Så nu är jag alltså, tre år för sent, äntligen godkänd på mitt första universitetsår. Mina första 40 p tog jag i februari 2003, så det är ju inte så illa som det låter. Ofta är ju sidospåren minst lika spännande som huvudspåret.
Idag fick jag hemtentan i språkhistoria. Och när jag fick den blev jag nästan lite varm, och höll på att krama läraren och säga "Fan, vilken bra tenta!". Den är verkligen inte lätt, och jag är osäker på om jag kan få bättre än g (vilket jag inte direkt satsar på, men man kan ju alltid önska sig). Den kräver verkligen att man använder kurslitteraturen, och det är mycket problemlösning.
Den uppgift jag börjat med är att translitterera och översätta en runinskrift. Verkligen inte så enkelt när man inte vet var texten börjar eller åt vilket håll man ska läsa. Men jag har iaf translittererat och fått fram några saker jag förstår. Härnäst ska jag kolla in substantiv i en fornsvensk text. Värsta festen! Sen är det fyra uppgifter till, varav en är så svår att det skälver i knäna. Jag vet inte var jag ska börja. En bra början kan ju vara att sluta blogga? Imorgon är jag iaf ensam hela dagen, karln och barnet far till svärföräldrarna.
För övrigt lärde vi oss på lektionen igår varför många säger massäck istället för matsäck (i princip ett 50/50 förhållande i Sverige hur många som uttalr t-et och inte). Var en stor diskussion om det i någon blogg, minns inte vilken. Inte min. Nu vet jag iaf svaret. Tyvärr kommer inte det på tentan.
På fredag får jag hemtentan i litteraturvetenskapen. Så helst ska jag bli klar med språkhistoria-hemtentan dagen imorgon. Plus att jag har halva Aniara kvar att läsa till fredag. Vilket himla blaj, jag klarar verkligen inte lyrik. Borde läsa om Kallocain också. Men det är inte så viktigt. Skrev ju b-uppsats om den så jag borde klara seminariet även om jag inte hinner läsa.

3 Comments:

At 1:08 fm, Anonymous Anonym said...

Vad var det för en aptitretare? Berätta nu hur det kommer sig att så många säger "massäck"!

 
At 8:45 fm, Blogger P said...

Eller hur, håller med föregående skrivare!
Grattis grattis förresten :)

 
At 11:21 fm, Blogger Veronika said...

Äh, det var jättevanligt under 1800-talet att man sa ss för ts/ds. Man sa plass, spess, goss. Även i andra konsonantformationer kunde det här ske, tex dronningen. Så det lever, t kvar från förr i tiden, även om ännu förrare i tiden sa man så klart matsäck med t. Det här lever också kvar i ord som ledsen, skjuts och midsommar, där det endast förekommer i några dialekter att t/d uttalas.
Under 1900-talet har vi gått mer och mer åt ett stavningsuttal. I vissa ord är det dock så att man ändrat stavningen efter uttalet istället, tex stavades stanna förut stadna.
Har ni förstått?

 

Skicka en kommentar

<< Home