tisdag, oktober 24, 2006

Skriva, skriva

Om man har ork och kraft kan man ju skriva här. Det är Barnens bokklubbs blogg som ställer frågan "Finns det flick- och pojkböcker?". Tydligen är det så att BBK får arga telefonsamtal när de har "flickböcker" som månadsböcker: Jag vill avbeställa den här boken. Den passar inte till min kille, för det är ju en flickbok. Hur tänkte ni när ni valde den som månadsbok, den passar ju bara tjejer! Oh my god!
Jag har givetvis mycket att säga i den här frågan, men jag ids inte. Jag blir nämligen alltid så osäker vilken nivå jag ska lägga mig på. Det känns, precis som i många feminist-diskussioner, som om man diskuterar frågan på helt olika plan. Jag har ju en väldigt teoretisk kunskap om feminism, och även vad gäller litteraturvetenskap har jag åtminstone en väldigt akademisk syn. Så jag håller hellre tyst, eller ännu hellre diskuterar bakom stängda dörrar på universitetet. För där kan inte pöbeln höra mig skrika.

Bilden är framsidan på den här boken.

3 Comments:

At 11:37 fm, Blogger P said...

Oj nej så dumt! Idiotföräldrar! Iallafall på dagiset jag jobbade så älskade barnen böcker i alla de former. Självklart hade vissa sina favoriter, men det hade ju mer med enskild personlighet att göra än om tankar om tjej o kill.
Självklart för ju idiotföräldrar av nämnda slag över åsikterna på sina barn, så då får Kalle kanske inte läsa en viss bok bara för att den är tjejig. (Tänkte ta som exempel att Kalle inte får läsa boken om prinsessor och Malin inte den om bilar, men då förstärker jag ju bara det där med tjejkategori och killkategori... hm klurigt)

 
At 9:46 em, Anonymous Anonym said...

Det där är ju mitt huvudämne, men jag håller med: ibland är det jobbigt att ta diskussionerna eftersom man ändå bara stångar sig blodig... :-/
Jag var fö på disputationen av boken på bilden! :-)

 
At 10:36 em, Blogger Veronika said...

ellen: Oj - disputationen och allt. Har den bara i bokhyllan. Den stod i litteraturlistan till min bul-kurs, men ströks sedan. Nån gång ska jag väl ta mig igenom den boken också.
pernilla: Precis, det gäller att passa sig, så man inte förstärker de fördomar man försöker krossa.

 

Skicka en kommentar

<< Home