tisdag, oktober 24, 2006

Månadens donation

Förra månaden gick pengar till rosa bandet-insamlingen. Den här månaden gick pengarna till barncancerfonden. Detta för att jag tror att att få cancer själv är inte roligt, men att ens barn skulle få det är nog värre. Vad det blir nästa månad vet jag inte. Men jag tänker fortsätta skänka 1 % av min inkomst till välgörande ändamål. Det har jag råd med.
På barncancerfonden kan man också köpa praktiska julklappar. Bl a säljer de små nallar för 100 kr / styck. Jättebra att köpa och skänka till sådana som man "borde" ge julklappar till men som har allt. Av de 100 kr går ca 75 kr till barncancerfonden, och så får man en nalle också. Roligare än bara ett papper där det står att man skänkt pengar i någon annan persons namn.
Men glöm inte att tänka på dig själv. Försök, försök, försök spara pengar (jag vet att det är svårt). Oprah rekommenderar att man ska spara 10 % av sin inkomst. Så jag ska kontakta banken och starta ett gratiskonto med mycket bättre ränta (fast man får bara ta ut pengar där 4 ggr/år), dit jag ska överföra 500 kr / månaden med en sån autogiro-funktion. Man ska, fortf enligt Oprah, eller snarare hennes ekonomiska rådgivare, försöka ha en sparad peng på 3-6 månaders inkomst. Det låter faktiskt både rimligt och smart.
Kanske lever vi i en värld där välfärden blir sämre och sämre, och då gäller det faktiskt att se över sitt eget bo. Ett sparkonto är en bra start. Vem vet om jag kommer få några pengar av farbror Staten när jag är nyutexaminerad, men ännu inte hittat nåt jobb? I nästa steg är det dags att kolla över försäkringar, de som är välförsäkrade i den här familjen är Kaspian och bostaden. Och min mobiltelefon.

Jag vet att det finns många människor i Sverige, och annorstädes, som inte har råd varken att skänka pengar till välgörande ändamål eller spara åt sig själva, eftersom de måste vända varenda krona för att ha råd med mat och vatten. Ni kan bortse helt från det här inlägget.

1 Comments:

At 11:34 fm, Blogger P said...

Åh då kan jag följa med dig till banken! Har faktiskt också funtat på om man kan låta typ 500 (kanske mindre, men absolut inte mer) föras automatiskt till nåt annat konto när man får csn. Fast det vetetusan om det går det här året, höhö. Vad är hela bidrag o lånet? 6000-7000? Ska i vilket fall betala
3000 hyra
1200 hm
900 adlibris
Och sen var det inte så mycket kvar för resten av månaden! Ifs har ju inte fakturan från hm kommit än, men jag gissar det ska betalas denna månad...

 

Skicka en kommentar

<< Home