torsdag, juli 27, 2006

Kort reflektion av Sockerbomben

Nu har jag snabbläst hela Sockerbomben. Och jag kan konstatera att jag är sockermissbrukare och inte beroende. För tex har jag väl aldrig stuckit under stol med mitt missbruk? På beroende-frågorna svarade jag ja på en av grejerna. Man behövde svara ja på 2-3 för att vara beroende. Jag kände också bara igen mig i fas 1 i hennes beroende-faser, och faktiskt knappt alls i de fallbeskrivningar som fanns.
Tyckte inte boken var så intressant heller (förlåt Mimmi). Lite för mycket om hur socker belönar hjärnan och sådär. Å andra sidan kände jag igen mig i vissa grejer (som abstinens-tröttheten, och att man hittar ett nytt beroende). Ska läsa lite nogare i morgon om det dolda sockret, och tipsen om hur man kan minska socker-intaget. Jag kommer dock inte helt utesluta socker i 3 månader, som Bitten Jonsson rekommenderar.
Fast - då kanske jag är beroende? Det kanske är som en alkis som säger "Nä, jag tänker inte dricka en flaska absolut om dan, bara 1 dl i veckan". Hmm nåja. Jag gör väl som jag brukar. Tar inte in det som jag inte håller med om, och kör på om jag håller med.

2 Comments:

At 8:18 em, Blogger Veronika said...

mimmi: Ja, kanske. Jag har verkligen försökt rannsaka mig själv för som det står i boken, förnekelse är väldigt vanligt för beroende. Men, nej. Jag känner inte igen mig. Har gjort de olika självtesterna, och jag har väl inte helt sunt förhållande till mat (då hade jag ju inte vägt 100 kilo).
Och angående missbruk/beroende har jag läst lite till. Missförstod lite först. Visst går de hand i hand, men långt ifrån alla missbrukare blir beroende. Enligt boken.

 
At 8:05 em, Blogger Sara said...

Jag är sockerberoende och jobbar med det. Läs om min "kamp" på http://sockerbomben.blogspot.com

 

Skicka en kommentar

<< Home