onsdag, juli 26, 2006

Litteraturvetenskap 1900-tal

Här kommer läslistan som finns på internet. Inte helt identisk med hur den såg ut när jag läste, och inte heller identisk med hur den kommer se ut i höst. Lärarna på litteraturvetenskapliga har ju stor förmåga att välja ut vad de anser vara guldkornen ur litteraturlistan, samt lägga in sina egna personliga favoriter.

Strindberg, Till Damaskus I eller Ett drömspel; Spöksonaten
Söderberg, Martin Bircks ungdom
Maeterlinck, Interiör (Iea)
Tjechov, Körsbärsträdgården eller Tre systrar
Mann, Tonio Kröger eller Döden i Venedig
Conrad, Mörkrets hjärta eller Lord Jim
Majakovskij, Ett moln i byxor
T S Eliot, The Waste Land
Joyce, Ulysses (några kap.) eller A Portrait of the Artist as a Young Man
Proust, Combray
Woolf, To the Lighthouse
Kafka, Processen
Brecht, ett drama samt Liten hjälpreda för teatern (Repris)
O'Neill, ett drama
Lagerkvist, Himlens hemlighet (Iea) samt några dikter
Bergman, Markurells i Wadköping, Farmor och vår herre eller Clownen Jac
Karen Blixen, några noveller
Johnson, en roman (om Strändernas svall inte lästs på A-nivån)
Moa Martinson alt. Moberg, Lo-Johansson eller Fridegård, en roman
Lyrik av Ekelund, Södergran, Sjöberg, Boye, Gullberg, Harry Martinson, Ekelöf, Vennberg, Lindegren
Sartre, Flugorna eller Camus, Främlingen eller Pesten
Beckett eller Ionesco, ett drama
Dagerman eller Ahlin, en roman
En svensk och en nordisk roman från de senaste 30 åren, exv. av Sara Lidman, Kerstin Ekman, Birgitta Trotzig, Gyllensten eller Delblanc.
Lyrik av exempelvis Aspenström, Tranströmer, Elsa Grave, Sonja Åkesson, Göran Sonnevi, Elisabet Hermodsson, Lars Norén; därjämte en hel diktsamling av en svensk 1900-talslyriker.

Härliga tider, strålande tider. Nu ska jag bestämma vilka jag ska ge mig på i förväg. Inte helt lätt. Vill ju inte läsa en bok i onödan. I onödan innebär att den varken finns med i den slutgiltiga läslistan eller är bra. En bra bok kan jag läsa hur som.
Jag kan ju alltid börja med Strindberg, man kan aldrig läsa för mycket Strindberg. Jag anser att det mesta av honom är bra. Jag har gillat allt jag läst om man bortser från Röda rummet som mest är dravel. Vill minnas att jag satt med på seminariet när vi diskuterade Ett drömspel, men jag är säker på att jag själv inte läst den. Kommer också ihåg att vår lärare på 1800-talet var Strindbergofil, vi fick läsa typ 2-3 extraromaner av honom, så när 1900-talet kom var jag tyvärr trött på honom.
Hjalmar Söderberg är en annan favorit. Kommer inte ihåg exakt hur Martin Bircks ungdom är, men det är väl nån som lånar pengar, sen vandrar de runt i Stockholm. Gissningsvis en kortis. Sparar den och läser när det är dags. Tjechovs Körsbärsträdgården har jag läst säkert 12 gånger. Jag håller tummarna att det blir den den här gången också, så kan jag snabbläsa den när det är dags. Likaså finns Joseph Conrads I mörkrets hjärta kvar i minnet.
Det enda jag läst av Thomas Mann är Bergtagen, typ världens tjockaste bok. Ej boktips, om man inte är väldigt intresserad av Frimurare och alpluft. Så då blir det Döden i Venedig, för den är väl mer känd än Tonio Kröger. Gillar jag den första kan jag ju läsa den andra också.
Majakovskijs Ett moln i byxor har jag inte läst. Ska jag vara ärlig har jag nog missat den författaren helt. Men titeln lät kul, så den får också vara med på läslistan.
James Joyce Ulysses har jag påbörjat cirka 100 gånger, men har nog aldrig kommit särskilt långt. Ingen idé att försöka igen om jag inte blir tvingad. Men den andra texten A Portrait of the Artist as a Young Man är väl lite kortare, och säkert inte lika knepig. Så den kan jag ju läsa. Å andra sidan är det större sannolikhet att vi ska läsa ur Ulysses.
Första delen i Prousts På spaning efter den tid som flytt började jag läsa sista månaden i min graviditet. Den var småtråkig, måste jag säga. Den får vänta till senare. Har jag tur räcker mina minnen av den där bakelsen, en madeleine-bakelse var det väl? Woolfs To the Lighthouse minns jag också seminariet på. Den hade jag läst, åtminstone början. Flera av kursarna tyckte det var en av de bästa böcker de läst. Mm. Den läser jag också i sommar! Kafkas Processen kan jag utantill. Den behöver nog inte läsas om alls.
Brecht har jag aldrig hört talas om, så honom skiter jag i. Av O'Neill har jag nåt drama i hyllan. Den riktigt sorgligt tråkiga En lång dags färd mot natt på engelska till på köpet. Nej, ni. Den läser jag inte om frivilligt.
Av Hjalmar Bergman läste vi Farmor och vår herre. En superrolig bok, jag fullkomligt älskade farmorn. Men det blev en ganska tryckt stämning på seminariet när läraren uttryckte sitt hat och förakt mot farmorn. Jag såg henne som en bitter, senil tant, medan läraren såg henne som ett fullkomligt monster. Och han sade det med sådan skärpa att ingen ville säga emot honom. Och så blev det helt tyst och diskussionen tog slut. Dålig lärare. *mumlar* Ska kanske läsa nån av de andra romanerna. De är säkert bra.

Så här blir min läslista under resten av sommaren:
1. Strindberg: Ett drömspel
2. Mann: Döden i Venedig
3. Majakovskij: Ett moln i byxor
4. Joyce: A Portrait of the Artist as a Young Man
5. Woolf: To the Lighthouse
6. Bergman: Clownen Jac eller Markurells i Wadköping

Då blir det bibblan i morgon eller på fredag för att låna hem lite böcker. Den enda jag har hemma av dem ovan är Woolfs. Så den kan jag ju börja läsa nu med detsamma. Party, party.

4 Comments:

At 12:14 em, Anonymous Anonym said...

Döden i Venedig verkar den lovande och vad handlar den om?

/Daniel

 
At 4:40 em, Blogger Veronika said...

Daniel: Jag kan avlägga rapport när jag läst. Har ingen aning om vad den handlar om. Tänker bara på Köpmannen i Venedig när jag ser titeln.
mimmi: Mm. Min klass bestod av blivande gymnasielärare så det känns väl tryggt att de gillade den? Eller så är blivande gymnasielärare + Mimmi ett eget släkte. :)

 
At 11:12 fm, Blogger crrly said...

Oh, men Brecht måste du ju läsa! Du har säkert hört honom tolkad av Thåström/Imperiet, i t ex Surabaya-Johnny.

 
At 12:10 em, Blogger Veronika said...

crrly + mimmi: Okej, ni har övertygat mig. Ska kolla igenom vad som är hans kändaste verk så lånar jag på bibblan nästa vecka. En bok mer är alltid bra. :)
Sen vill jag också säga att jag tycker det är roligt att folk orkar läsa också mina längre inlägg. Trodde kanske inte folk gjorde det.

 

Skicka en kommentar

<< Home