måndag, februari 20, 2006

Anatomi

Vad heter den där grejen som hänger ner mitt i halsen?
Iaf. Min den är helt svullen. Vaknade i morse och det kändes i halsen som jag aldrig känt förut. De där två bollarna vid sidorna brukar ju svullna då och då. Men nu är det verkligen den där hängsaken. Den är typ 3-4 ggr större än vanligt.
Jag känner mig inte sjuk. Det känns bara ovant. Är det här en vanlig åkomma? Ska jag gå till doktorn? Räknas barnmorskor som doktorn? Jag ska ju dit idag. Men jag tror inte hon vet nåt om svullna saker i halsen. Kanske ska ringa sjukvårdsupplysningen.

5 Comments:

At 11:12 fm, Blogger Erika said...

Jag var med om ungefär samma sak när jag blev sjuk där före jul, men jag hade sådär (att den svullnade) i kombination med jätteont i halsen... Jag kunde knappt prata och ibland fick jag lite panik för att kan knappt kunde andas genom halsen. Men den värsta svullnaden lade sig redan efter ett par timmar... så det är nog ingen fara.

Barnmorskor räknas nog inte som doktorn, tror inte att de undersöker halsen överhuvudtaget. Det är nog vårdcentralen som gäller i så fall. Men som sagt - avvakta lite. För mig gick det som sagt över fort.
Risken i mitt fall var att jag kunde ha såna där streptokockervirus (hur fan stavas det?), eftersom jag hade ont också, men jag såg inga röda prickar i halsen så då var det lugnt enligt Joar.

 
At 11:52 fm, Blogger Veronika said...

Det är ju en undersköterska som gör labbgrejerna. De gills nästan som doktorn - men jag orkade inte fråga. Jag mår fint nu. Efter frukost och chokladkaka är halsen sig själv igen.
Frågade om ont i magen-grej också. Det berodde på ligamenten. Det låter bra. Allt var fint hos BM, utom att min puls var hög. Hehe.

 
At 12:22 em, Anonymous Anonym said...

Gomspene heter det. Sjukt fult ord. Finns er lägenhet på hemnet nu? Jag vill se!

 
At 12:49 em, Blogger Veronika said...

Nej. Mäklaren ändrade sig, ville ha visning veckan efter sportlovet. Han trodde det var smartare. Och vi litar på honom. :)

 
At 11:32 em, Anonymous Anonym said...

hm, vad är skillnad på gomsegel och gomspene? aldrig hört talas om gomspene förut. sjukt fult ord.

 

Skicka en kommentar

<< Home