torsdag, januari 04, 2007

Sovmorgon

Nu har jag ätit frukost. Det blir så när man lägger sig sent. Låg och vred mig till åtminstone 4 i natt, trots att jag gick och la mig vid halv 3-tiden. Sista gången jag tittade på klockan var alltså vid 4-tiden.
Kaspian har dock sovit duktigt hela natten, vilket han också gjort några nätter. Då blir det jag som inte kan sova på natten istället.

Nu ska jag och Kaspian till stan. Jag ska till studentbokhandeln och köpa ett par böcker Fult språk och Kärringsnack och fruntimmersspråk tror jag de heter. Jag har dem nerskrivna på en lapp. Nånstans.
Tjingeling!

3 Comments:

At 2:04 em, Blogger Eleonor said...

Du som är språkvetare borde ha koll på (eller veta vart man kan ta reda på) ursprunget till ordet snopp. Har blivit så grymt nyfiken på det, men vet inte vart jag ska leta.
Nu har jag suttit på jobbet sedan kl 8.30 och varit hemifrån sedan kl 7. Trots att jag också låg vaken där runt 4-tiden. :-/ Jag är trött!

 
At 2:41 em, Blogger Veronika said...

Så gott som vilket annat ord som helst skulle jag ha kollat i Hellqvists etymologiska ordbok. Men den är så där från 1800-talet (iaf första halvan av 1900-talet, osäker), så jag har svårt att tro att ordet finns med. De var så pryda förr i världen.
Jag funderar på om det kan ha nåt med snoppa ljus att göra, och sen blev det snopp. Men jag har faktiskt ingen aning. Ska fundera på vilken av mina lärare jag kan fråga så gör jag det. För det vore ju faktiskt roligt att veta. :)

 
At 4:57 em, Blogger Eleonor said...

Som jag har förstått det kom ordet först på 1960-talet och jag funderar på om det var ett medvetet val att introducera det, på samma sätt som snippa liksom. Men jag har ingen aning egentligen. Lova att berätta när du vet!

 

Skicka en kommentar

<< Home