söndag, december 03, 2006

Första advent

Jag tycker om julen - det kan vara bra att berätta det, så folk slipper fundera. Man kan dela in mänskligheten i två läger, de som tycker och de som inte tycker om julen. Och hur mycket den ena sidan försöker övertyga den andra om att den har rätt går det inte. Tycker man om julen finns det inget som kan få en att inte göra det, och att få en som inte tycker om julen att göra det tycks också vara stört omöjligt. Jag tycker att de som inte tycker om julen är mesproppar!

Men det finns en sak som faktiskt är lite jobbigt. Julklappsångesten. När jag var yngre innebar den att jag fick julklappar jag inte vill ha. Att man ville ha lego men fick lite deg, eller hur de sjunger i nån julsång. Nu kommer ångest lååångt före julen, oftast någon gång i oktober. Det är då man får första hinten "när kommer önskelistan".
Gaaaah!
Jag köper gärna julklappar, och jag får gärna julklappar. Men det är så ruggigt svårt att önska sig saker. I princip kan jag ju köpa mig det jag vill ha, om jag verkligen vill ha det. Förut kunde jag ju önska mig saker som låg "över" min egen ekonomiska förmåga. Men jag kan knappast önska mig en tvättmaskin i julklapp, det är helt enkelt för dyrt.
Alltså måste jag komma på massa saker som kostar mellan 50 kr och 500 kr som jag vill ha. För att ge en lista med bara tre saker är ju tråkigt. Lillsyrran har skickat sin önskelista till mig. Kan jag planka den rätt av? Fast ändra under punkten "nagellack" till "vill ha pastell" istället för som det står i hennes önskelista "vill inte ha pastell".
Nej, nu måste jag fila vidare på min önskelista. Den här är det enda jag hittat hittills som jag vill ha. Den har dock några problem - den är så dyr att den inte går att önska sig, den har fel volt (vi har 220 - jag vet det är störttöntigt) och den är för hög, för vi har världens lägsta köksbänk. Men om man bortser från det ...
Kaspians önskelista är däremot klar. :) Den är väldigt röd, jag måste göra något åt det.