söndag, december 03, 2006

Äta restaurang

Igår kom mamma och pappa till Uppsala för att bjuda mig och Johan och Anneli och Calle på restaurang. Det var ju såklart lite strul med att välja restaurang. Mamma föreslog julbord på Flustret, kanske inte värsta höjdaren, då Johan är vegeterian och bara äter rödbetssalladen, och jag inte heller är så förtjust i julbord om man bortser från köttbullarna. Men jag bokade bord där ändå, och fick då veta att det kostade 475 kr/person utan dricka. Sanslöst.
Så jag bokade bort det bordet och bokade bord på Stadshotellet istället. Vilken lyckträff. Maten var så god, så god. Alla åt gorgonzolagratinerad tournedos (eller vad det heter) med potatiskaka, utom pojkvännerna. Min åt vegeteriskt (det var nåt med chevre så Johan var helt lycklig), och Annelis åt biff rydberg. Och inklusive diverse drickor (bl a rödvin, 12-årig rom och punch), diverse förrätter och efterrätter (tryffel med pepparkakesmak, mmm) blev det billigare än Flustret.
Men då fick vi ju ingen julshow, förstås.

Kaspian var hos Johans föräldrar. Han hade tydligen varit väldigt ledsen i perioder. Och vi gjorde en liten miss i instruktionen - vi berättade inte hur man får honom att somna (är han trött kan man behöva gunga honom 2-3 gånger så somnar han). Så han hade inte sovit på hela tiden. Inte konstigt att man är lite ledsen då. Det innebar en klar fördel för mig och Johan dock - när vi kom hem vid 22 somnade Kaspian snällt och sov sen.
Vi märkte idag att han blev lite orolig också när någon av oss lämnade rummet. Kanske han börjar förstå nu att mamma och pappa kan försvinna? Man hoppas ju att han ändå förstår att vi kommer tillbaka. Vi lämnade honom i *räknar* sex-sju timmar, det är väl inte så farligt?
Apropå lämna bort börjar jag få dagis över hela det här med dagis-biten. Jag kanske är för vårdnadsbidrag ändå? Herr socialminister, hur mycket får jag om jag stannar hemma och spelar wow och tar hand om min son hela dagarna? Jag kan hjälpa någon pansjis i huset med tvätten en gång i veckan också, så kan ni spara lite pengar på hemtjänsten.

Apropå middagar bjöd vi på middag i fredags. Då kom Adde och Amanda och Jenny hit. De blev bjudna på en lasagne á la Martha Stewert á la Johan. Receptet var från Martha, men sen gjorde Johan om så det blev vegetariskt. Det roligaste med det hela (förutom sällskapet) var att receptet var för fyra personer ... Inte konstigt att amerikaner är tjocka, det är allt jag har att säga. Det var snarare fyra personer + matlådor. Och då bjöd vi inte på någon sallad eller så till.

Ja, det här med fettext. Så gör många bloggar att de fetar lite här och var. Tänkte jag skulle prova. Men det blev mest konstigt va?

1 Comments:

At 2:26 em, Anonymous Anonym said...

Det var väldigt mycket mat. Och gott. Fast jag är misstänksam mot låtsasköttfärs.

 

Skicka en kommentar

<< Home