torsdag, november 30, 2006

Öppna förskolor

Ja, när jag ändå är inne på det här med förskolor kan jag ju säga nåt om öppna förskolor. De enda man får information om på bvc och så är de som hålls av församlingen. Så här står det på den lilla info-lappen:
"Vi sjunger, leker, pysslar, läser sagor, samtalar, "fikar" och har en liten andakt tillsammans".
Inte för att jag tror en andakt eller två skulle skada Kaspi, men det känns lite dubbelmoral, eller vad man ska säga. Jag har helt enkelt inte lust att medverka i sånt.
När jag var barn fanns kyrkans barntimmar och öppna förskolan. Det var nog inte riktigt lika samma. För på kyrkis var inte mamma kvar. Hmm.

Inför det här inlägget bestämde jag mig dock för att göra lite research. Och se, det finns kommunala öppna förskolor också! Ta mig tusan! Men de gör ingen reklam för sig, dem får man söka sig till. Så då kan jag gå på öppna förskolan med Kaspi i vår. Det blir mysigt!

3 Comments:

At 11:09 em, Blogger P said...

Jag minns lite från kyrkis... En fröken hette Pernilla. Och så körde jag på nån med en träbil eller liknande, över personens fot.. Och så fick vi höra en typ bibelberättelse o sen var vi tvungna att rita nåt ur den... minns tydligt att jag ritade en farbror som sov med en sten som huvudkudde, och bredvid var en stege till himlen. Vad var det för nåt tro? ^^
(Och så har jag för mig att mamma var lite irriterad för att man inte fick rita vad man ville, men jag kan ju missta mig..)

 
At 5:38 em, Anonymous Anonym said...

Jag gick faktiskt på kyrkans öppnis, dubbelmoral eller ej (men då var jag faktiskt fortfarande medlem i Sv. Kyrkan). De hade dock ingen andakt eller kyrkliga aktiviteter så det kändes okej. Den kommunala som ligger närmast (=långt borta) var så snobbig, trivdes aldrig där.

 
At 8:22 em, Anonymous Anonym said...

Hallojsan igen, har inte hunnit läsa på ett tag så läser ikapp och det finns ju massor av inlägg jag vill kommentera ju ;-)

Iallafall det här med kyrkliga öppna förskolor och kommunala. Går på båda sorterna, är iof med i svenska kyrkan men man behöver absolut inte vara med i svenska kyrkan för att gå på deras verksamhet och man behöver inte äns vara kristen. "Andakten" de har här består av att man sjunger en sång om gud som avslutning typ, de som inte vill vara med och sjunga den smyger ut precis innan. Så prova att gå dit för man vet aldrig behöver inte alls vara särskilt kristet :-)

Dock är det ju bra att de kommunala finns också, synd bara att de är så dåliga på att göra reklam för sig, här gör de dock reklam på BVC.

Kram Jennie

 

Skicka en kommentar

<< Home