torsdag, november 30, 2006

Välja förskola

Tror ni det är enkelt eller? Först och främst - alla jäkla förskolor stänger 17. Hur smart är det när pappa jobbar till 17 och mamma har föreläsning till 17? Inte så smart.
Och vi har vad man kan kalla ett lyxproblem. Inom 10 minuters gångväg har vi *räknar* sju förskolor. Hälften åt samma håll som Johans jobb och hälften åt andra. Så Johan röstar lite på dem åt hans håll. Utom den ena. För det är så himla litet uteområde. Typ som vår balkong.
Vi har ju varit runt och tittat såklart. Utanpå. Vi har inte bett att få komma och hälsa på inuti. Förskolan närmast (2 minuter kanske) är ett familjekooperativ. Jag är emot det stället för när vi gått förbi där har det varit så himla mycket bråk och stoj bland barnen, och inga vuxna ute. Åtminstone inga som synts till. De kanske sitter inomhus och fikar och tittar ut ibland? Dessutom tycker jag det läggs lite mycket jobb på föräldrarna - man ska nån gång i halvåret stänga förskolan på fredagen, och alltså ta hand om de andras barn. Tycker konceptet känns galet. Jag vill helst ha utbildade personer som tar hand om Kaspi. Ska han bli omhändertagen av en ny familj varje fredagseftermiddag? Dessutom ska man städa och snickra och sånt. Och inte nog med det - utöver den vanliga förskole-taxan måste man betala en avgift (á 35oo kr/år) till kooperativet. Nej, inte förstahandsval. Trots himla bra läge.
Johans förstahandsval är ett familjedaghem som ligger ganska långt ifrån oss, men halvvägs till hans jobb. Tyvärr har de bara plats för 16 barn, så fet chans att vi lyckas få plats där. Dessutom har de snordåliga öppettider, de stänger nämligen 16:30 på kvällarna. Det där med öppettider är ju inte så viktigt till en början, jag studerar ju och kan flexa ganska mycket. Men vi vill ju kanske inte byta förskola när jag börjar jobba, bara för att tiderna inte passar. Så det känns ganska viktigt att tänka på det redan nu. Alternativet är att Johan ändrar arbetstider och börjar jobba kl 7. Då får alltså jag alltid lämna på dagis, eftersom ingen förskola öppnar tidigare än kl 7.
Usch - nu låter det som om vi planerat att lämna bort Kaspi hela dagarna, det har vi verkligen inte. Men jag tänker framåt på när båda jobbar. Om inte någon av oss ska gå ner till deltid då blir det ju långa dagar på dagis. Har tänkt när jag pluggar att Kaspi ska vara på dagis ca 25-30 timmar i veckan. Halvmycket, men ska jag få något plugg gjort har jag svårt att se det löst på något annat sätt.
Nåja, istället lutar det åt en förskola som ligger åt helt fel håll, från Johans jobb sätt, och ganska långt hemifrån oss (dock fortf max 10 min promenad). Vi har gått förbi där och dels är det väldigt fint utanför, dels verkar de leka så "bra". Det är svårt att förklara, men barn kan leka antingen harmoniskt eller inte harmoniskt. Det har inte med vildhet eller så att göra. Det är himla svårt att förklara.
Okej, det finns bara en sak att göra. På måndag blir det att ringa runt till förskolor och be att få komma och hälsa på. Kanske klarnar det då, eller så blir det bara svårare.

2 Comments:

At 8:33 fm, Anonymous Anonym said...

Ja, att hälsa på är faktiskt det bästa man kan göra, många ändrar inställning när de gör det.
Kan verkligen rekommendera föräldrakooperativ men just det där lät lite skumt, 3500 per år?!

 
At 5:44 em, Anonymous Anonym said...

Hälsa på är absolut det bästa! Vi var runt på alla förskolor här i området innan Luna började. Väldigt skönt.
Knepigt att de alla har så dåliga öppettider! Vår förskola öppnar 7 och stänger 17.30 (sista hämtning 17.20) men i vissa fall GÅR det att rucka lite på tiderna, dessutom är det flera i personalen som kan ställa upp som barnvakt, vilket kan vara ett alternativ om det skulle köra ihop sig. Tack och lov har vi sluppit det där problemet hittills eftersom M slutar hyfsat tidigt och dessutom jobbar en minut från dagis.
När det gäller utbildad personal så känner jag helt klart att det är underordnat, i synnerhet när de är små. Det viktigaste är stämningen bland personalen och inställningen till barnen, sen kvittar det för min del om de är fskl eller barnskötare eller nåt annat. Utbildad personal är tyvärr ingen garant för att de är bra.

 

Skicka en kommentar

<< Home