lördag, oktober 21, 2006

Barnflickor och tv-licens

Ni ser att jag berättar redan i rubriken vad inlägget handlar om, så ni kan strunta i att läsa om ämnet inte behagar. Först vill jag bara säga att Linda Skugge gjort det igen. Hon har känts lite avdankad och trist och jag läser henne knappt längre. Men den här totaldissen av Borelius är störtskön.
Sen listar nån tjomme anledningar att betala tv-licensen. Jag har tidigare tyckt att tv-licensen är ganska dålig, att de pengarna lika gärna kunde dras på skatten eftersom alla har tv. (Okej, ni fem människor som inte har det, förlåt att jag generaliserar.) Men så hörde jag att anledningen (en av anledningarna?) är att det är dumt med en statsfinansierad tv. Då kan ju regeringen strypa pengarna till tv-kanalen om de säger fel saker. Kanske blir nyhetsprogrammen mer rädda att kritisera makten. Och tvs jobb är ju faktiskt just att granska, och vid behov kritisera, regeringen. Så från nu är jag för tv-licens.
Jag skulle dock kunna tänka mig en konstruktion där man, liksom med andra kanaler, fick betala för de kanaler man vill titta på. De flesta hyreshus och bostadsrätter har ju redan mer än bara svt "gratis" (dvs kanalerna betalas med hyran / avgiften). Jag tror faktiskt att sannolikheten är ganska hög att folk fortsätter betala för svt. De visar bra filmer utan reklamavbrott, bra samhällsprogram, seriösa nyheter, osv.
En sak som svt borde göra dock: sälj ut f***ing Melodifestivalen. Det är en sjuuuuuukt dyr fest, som jag inte har lust att betala. Eller, fan jag tittar ju. Men det är ett typiskt program jag skulle kunna titta på på en reklamfinansierad kanal. Det var bara en tanke. Fast samtidigt kan det ju vara dumt att sluta visa det typ mest sedda programmet i landet.
Jag får fundera mer på det där sista. Men grundbudskapet blir kvar. Betala tv-licens (om inte för anledning 50 i länken ovan). Betala inte svt med skattepengar.