torsdag, oktober 19, 2006

Stig Dagerman - färdigt!

Nu är jag klar med den lilla introduktionen till Stig Dagerman och fyrtiotalet som jag ska presentera för klassen imorgon. Det tog ganska exakt 7 minuter att läsa högt, då med lite utsväningnignar. Imorgon när jag är nervös kommer jag dels läsa fortare och dels hålla mig helt till manus. Så vi säger 5½ minut. Det är ju nästan 15 minuter? Eller hur? Och de andra som gjort författarpresentationer har varit två och två, jag är faktiskt ensam. Så 5½ minut räcker.
Det kändes dock lite hopplöst ett tag, eftersom jag gjorde två större tabbar. Eller, den största tabben var väl att jag väntade till IDAG, dagen innan presentationen, med att börja arbeta med den. Men den andra var att jag blandade ihop biografi och bibliografi. Så där stod jag på Karin Boye med helt fel sorts bok i handen. Då gör jag misstag två, jag vandrar till Carolina och börjar leta böcker där. För jag mitt arma nöt har glömt att ALLA deras böcker bor i magasinet och måste beställas upp.
Trots att jag hittat NOLL källor utöver mina handböcker (Den svenska litteraturen och Litteraturens historia i Sverige) så gick det bra ändå. Hittade lite på internet och så. Men lite i kortaste laget blev det nog allt. Bra det - då tröttnar inte folk på min röst. Jag brukar tröttna på elevpresentationerna för de är så långa (och tråkiga).