tisdag, september 05, 2006

Norskan

Idag började norskan. Till att börja med kan jag berätta att min lärare heter Per Arne. Hallå, med ett sånt namn måste ju kursen vara bra. Fast jag fick en liten ledsen tår i ögat när dörren till vårt klassrum stängdes, för då gick danskläraren Lise förbi, och hon var så himla bra och mysig. Skulle gärna läsa mer danska, speciellt litteraturkurserna, för henne. Men det får helt klart bli en annan gång, om någonsin.
Norskan har ett superbra upplägg. En lektion i veckan i tio veckor, med obligatorisk närvaro. Ca 40 % av betyget beror på aktivt deltagande på lektionerna. Sen är resterande 60% beroende av 6 stycken uppgifter á ca 10%. Och det bästa av allt - vi fick uppgiftsinfon idag! Så det är bara att börja beta av listan. Enligt min planering ska hälften vara klara i september, och sen kan jag göra resten sen. Sista inlämningsdag för uppgifterna är nämligen 17 januari.
Hela klassen ska läsa Bröder i blodet av Invar Ambjörnsen, och som eget vald roman tog jag Tove Nilsens Chaplins Hemmelighet. Sistnämnda bok ska vara färdigrefererad, med författarporträtt och språkliganalys nästa vecka, och förstnämnda veckan efter det. Då har jag de tyngsta grejerna klara. Sen är en uppgift att besöka alla riksdagspartiers hemsidor och skriva sammanfattningar. Ytterligare en uppgift är att diskutera aktuella norska språkfrågor (mycket nynorsk-bokmål frågor verkar det vara på läslistan).
Roligt, roligt!

1 Comments:

At 7:10 em, Blogger Veronika said...

Hmm. När jag tänker efter heter det nog inte rikdsdag i Norge utan storting. Men alla mina läsare är så intelligenta att ni såklart förstod det.

 

Skicka en kommentar

<< Home