lördag, september 02, 2006

Varför jag älskar Trasymachos



Vad är det för struntprat ni håller på med hela tiden, Sokrates? Varför är ni så mjäkiga och krusar för varandra? Om du verkligen vill veta vad det rätta är ska du inte bara ställa frågor och stoltsera med att vederlägga vad man svarar, du vet ju att det är lättare att fråga än att svara. Svara själv i stället och tala om vad du anser att det rätta är! Säg bara inte att det är det nödvändiga eller det nyttiga eller det fördelaktiga eller det vinstgivande eller det gagneliga – nej, tala klart och tydligt om för mig vad du menar. Sånt där svammel godtar jag inte!

Man blir faktiskt ruggigt trött på Sokrates i Platons Staten. Han är en så dryg gubbe att det är inte riktigt sant. Så därför känns det befriande när Trasymachos säger ifrån. Tyvärr är det ju Trasymachos som är boven i den här boken så han blir ikullpratad av Sokrates. Fast Sokrates kommer ju faktiskt inte direkt med några bättre idéer själv, utan ägnar sig åt det han gör bäst: Få folk att bita sig själva i arslet och tro att de inget vet.

Bilden är härifrån, och citatet finns i den här översättningen av Staten på sidan 39 (336 c i Estiennes utgåva). Angående översättningar är det den ni ska läsa om ni ska läsa alls. Den tidigare är INTE ALLS lika bra. Fråga mig, jag har läst båda.