måndag, september 04, 2006

TUR

I dubbel bemärkelse kan jag bara säga: tur! Skulle egentligen kolla en annan sak, men kikade på litteraturlistan till filosofins klassiker. Och Kritik av det rena förnuftet finns inte med på litteraturlistan. Den har blivit utbyten mot en annan Kantbok, nämligen Prolegomena. Turen ligger i att jag upptäckte detta innan jag tog itu med Kritken osv, och att jag slipper läsa den tegelstenen. För P-boken är nog kortare?
Samtidigt står ju mastodontboken där i min bokhylla och liksom kallar på mig: "Hallå, Veronika! Varför läser du inte mig? Jag står ju här alldeles oläst och bara längtar efter dina ögon mot mina sidor." Well, att läsa Kritik av det rena förnuftet för nöjes skull får faktiskt vänta. Jag har inte all tid i världen, iaf inte just nu.

5 Comments:

At 6:08 em, Blogger iNfensus said...

Skönt slippa tegelstenen!

Hur många p är kursen filosofins klassiker? Du kanske har skrivit det förr, men jag har nog missat det.

Själv har jag inte läst så många filosofiböcker, men har ett visst minne av G.E. Moores "A Defence of Common Sense" från gymnasiet.

Dessutom var jag en hejare på att referera till Russells "filosofins problem" i var och varannan uppsats i företagsekonomi & informatik (främst informatik när jag tänker efter).

Efter ett tag märkte jag att vissa referenser tycks alltid gå hem vid uppsatsskrivande "i-syfte-att-lura-läraren-att-man-är-betydligt-mer-bildad-än-vad-man-egentligen-är".

 
At 6:14 em, Blogger iNfensus said...

Vilket i och för sig inte är så konstigt då filosofi och vetenskap i allmänhet har så mycket gemensamt.

 
At 8:38 em, Blogger Veronika said...

infensus: Filosofins klassiker är 10 p. Jag har redan vg på 5 p som handlar om antiken, under förutsättning att jag lämnar in en godkänd uppsats. Nu har jag 5 p kvar som handlar om filosofin efter medeltiden till 1900-talet.

 
At 10:32 em, Blogger iNfensus said...

Spännande!

Lycka i VG-jakten på de sista 5 poängen.

Jag brukar ibland dagdrömma när jag sitter på mitt meningslösa jobb och utför meningslösa arbetsuppgifter hur kul det vore att vara student igen...!

 
At 11:15 em, Blogger Veronika said...

infensus: Jag har alltid haft ganska lätt för filosofi. Vet inte varför. Kanske därför jag vill bli filosofilärare?

 

Skicka en kommentar

<< Home