måndag, september 04, 2006

Claudia Cardinale


Claudia Cardinale var en italiensk skådespelerska, född i Tunisien 1939. Tjugo år gammal födde hon ett utomäktenspligt barn, som hon påstod var hennes yngre bror. Först 19 år senare kom sanningen fram. Hon var i tio år gift med producenten Franco Cristaldi. Hon har ytterligare ett barn, en dotter.
Hon fick sin första filmroll 1958 och spåddes kunna bli Sophia Loren och Gina Lollobrigidas efterträdare. Hon blev internationellt känd i Fellinis film 8½, men uppnådde aldrig Lorens eller Lollobrigidas popularitet. Hon är ännu aktiv som skådespelare och håller just nu på med filmatiseringen av Astérix aux jeux olympiques.
Det som utmärkte Claudia Cardinale var hennes mörka skönhet, blixtrande ögon, explosiva sexualitet och skådespelartalang. Så nu förstår jag varför Sara är lik henne.

Allt stulet från imdb och wikipedia.
Bilden är härifrån.

4 Comments:

At 10:14 em, Anonymous Anonym said...

Hihihi. *slänger iväg några pussar till Vonkan, smickrerskan* (jag blev också tvungen att googla. Aldrig hört talas om)

 
At 10:30 em, Blogger Veronika said...

sara: Då var det inte bara jag som var dålig alltså? Snart har jag ju läst 60 p i litteraturvetenskap, då måste jag ju bli lika smart som du. :)

 
At 10:33 em, Anonymous Anonym said...

Nä, för nu har jag påbörjat magisterkursen! HAHAHA! ;-)

 
At 11:14 em, Blogger Veronika said...

sara: Oh noooo!

 

Skicka en kommentar

<< Home