fredag, juli 28, 2006

Vonkan leker jurist

Okej. Först en disclaimer. Jag är absolut inte jurist. Men en lag kan jag, och det är alkohollagen. Jag har läst den framlänges och baklänges, läst hur man dömt i mål för att se hur lagen tolkas, diskuterat, funderat, läst den framlänges och baklänges igen, fört vidare min kunskap.
Och om det är en sak jag vet så är det att det här är inte okej. Om man har spolarvätska i drinkarna istället för vodka ska man förlora tillståndet, inte freaking hotas att göra det. Bort, väck, ut! Alkoholhandläggaren på Gotland säger också att det inte finns några förmildrande omständigheter. Klart som gatan det inte gör! Spolarvätska är spolarvätska och vodka är vodka.
Sen är ju skillnaden på tex spolarvätska och gin inte är så stor. Om jag skrev lagen skulle man inte få sälja gin heller. Gin är dåligt. Smakar spolarvätska.