måndag, juli 31, 2006

Beroende: WoW vs socker

Screeningfrågor kan man svara på för att se om man är missbrukare eller beroende. Svarar man ja på två eller fler frågor bör man vända sig till någon med ADDIS-berhörighet som kan hjälpa en. Jag kände inte igen mig i sockerfrågan, men byter man ut sötsak mot World of Warcraft däremot...
  1. Har du under det senaste året någonsin ätit mer sötsaker/spelat mer wow och/eller fortsatt använda sötsaker/spela wow när du inte tänkt dig det? Vad gäller socker är jag helt införstådd med att får en viss mängd godis följa med mig hem från affären kommer den bo i min mage om kvällen. Vad gäller wow så händer det ganska ofta att "jag ska bara" och sen sitter jag där i flera timmar.
  2. Har du under senaste året försummat några av dina vardagliga åtaganden på grund av att du ätit för mycket sötsaker/spelat för mycket wow? Nej, socker har väl inte den inverkan på folk? Det är inte som alkohol så man inte kan jobba nästa dag för man är helt skakis. Wow däremot. Dels kan jag vara bjuden på en fest, men struntar i den så jag får spela. Och nog gick jag hem lite tidigare från jobbet då och då för jag ville ut och döda horde. Eller satt helt sömnig för att jag spelat instans till för sent om natten.
  3. Har du under det senaste året känt att du vill eller behöver ändra ditt sätt att äta eller handskas med sötsaker/spela wow? Den enda socker-frågan jag svarar ja på. Men anledningen till att jag vill dra ner på socker är att jag insett hur sjukt mycket kalorier det innehåller, och jag vill ju bli smal. Och när jag gjorde det sa ju kroppen ifrån, så tillbaka till 2 chokladkakor om dagen minst tänker jag inte falla tillbaka till. Och med wow är det ganska lika. Jag borde inte spela för mycket. Så sent. Så ofta. Men det är ju så roligt!
  4. Har någon under senaste året, till exempel familj eller vänner, klagat på hur mycket sötsaker du äter/wow du spelar eller när? Nu blev jag tveksam. Sara tycker ju jag ska dra ner på socker. Kanske det gills som ett ja på socker här också? Tror ingen sagt åt mig att spela mindre wow, dock.
  5. Har du under senaste året någonsin varit helt upptagen med tankar på när du ska få äta eller köpa sötsaker/spela wow? Sötsaker nej. Wow ja. Över huvud taget kan hjärnan vara helt full av wow: var jag ska lägga mina talent points, vilken sorts karaktär jag ska påbörja om jag ska börja om från börja, osv.
  6. Har du under senaste året någonsin använt sötsaker/wow för att lindra känslomässigt obehag såsom nedsämdhet, ilska eller tristess? Well, en godispåse framför datorn är väl bästa boten mot tristess?

8 Comments:

At 4:01 em, Anonymous Anonym said...

Vad bra att du verkligen utnyttjar tiden till att plugga nu när du har barnvakt. Istället för att skriva långa blogginlägg alltså. ^^

 
At 4:45 em, Blogger Veronika said...

pernilla: Man kan inte bara tänka på sig själv, man måste tänka på sina läsare också!

 
At 10:18 fm, Anonymous Anonym said...

Håpphåpphåpp! Jag tipsar bara om att det är lättare i det långa loppet att sluta helt med socker (en period) än att försöka dra ner på det. Fast om jag är den enda i din bekantskapskrets som tyckt att 2 chokladkakor om dagen är för mycket kanske jag bara ska vara tyst istället. :-P

 
At 10:48 fm, Blogger Veronika said...

sara: Nä. Jag har ju aldrig gått på det där med att sluta helt med alkohol. Jag tror det är bättre att satsa på en nivå som jag kan hålla resten av livet.
Och sen tycker väl jag att det blir lite mycket med vad folk (du) tycker. Jag går ner ca 1 kg i veckan, och det var vikten jag skulle tampas mot. Inte nåt sockerberoende. Jag tycker jag är duktig som dragit ner på sötsaker, och det är ändå det viktigaste.

 
At 3:18 em, Anonymous Anonym said...

Ja, du är jätteduktig! Det tycker jag också. Såklart.

 
At 3:26 em, Blogger Veronika said...

sara: Passa dig. Endera dagen är jag smalare än du. ;)

 
At 2:53 em, Anonymous Anonym said...

Det är väldigt duktigt att dra ner på ett beroende. Jag är så orolig för schtocken som börjat spela wow nu. Kan du inte få honom att sluta omedelbart.

 
At 3:45 em, Blogger Veronika said...

ad: Nej. Wow är nog mer som en sekt än ett beroende. Jag blir glad för alla som delar min passion. :)

 

Skicka en kommentar

<< Home