fredag, juli 28, 2006

Usch för buss

Jag tog bussen in till stan för att besöka bibblan. Det gick som vanligt, Kaspian var glad så länge bussen rörde på sig, men vid hållplatsre och rödljus blev det ynk. Extra jobbigt var det på första hållplatsen, där stod vi i säkert 5 minuter. Mupp-människor som inte kan gå på en buss borde kanske inte åka buss?
Nåja, värre gick det på hemvägen. Bussarna går ju bara med halvtimmestrafik, så jag hoppade på 6-an som också går en gång i halvtimmen. Så man skulle kunna säga att bussarna går med kvartstrafik, men jag blir tvungen att gå lite längre. 6-an var ett dåligt beslut.
Till att börja med var ac-n helt obefintlig. Jag har inte suttit på en så varm buss på 100 år. Satt och kollade stint på Kaspians puls, rädd att han skulle få värmeslag så hjärtat slutade slå. Det var dock inte det värsta. Bredvid mig satt en kvinna, som säkert bara ville vara trevlig. Och dum som jag var svarade jag och småpratade, istället för att bara ignorera.
Varför reagerar folk så på att man har barn i sele? Damen bredvid mig babblade hela bussresan. Hade jag haft barnvagn hade jag inte fått plats på bussen, där var redan två barnvagnar. Det påpekade jag också. Men ojoj, det blir ju så varmt med sele. Eh, hallå! Jag vet! Det är jag som sitter här och svettas med en unge på magen! Sen kom tipsen.
Jag kan köpa en liten paraplyvagn, som går att fälla upp och ha på axeln. I den kan jag ha en babylift, eller babyskyddet. Eh, what? Hur ofta är det full liggläge på såna? Och babyliften har Kaspian redan växt ur. Och den han växt ur är för stor för en "liten paraplyvagn". Och babyskyddet? I en paraplyvagn? Hur tänker folk? Men jag orkade inte säga emot, nickade bara och tog emot tipsen. Som aldrig tog slut.
Sen när det var avstigningsdags börjar damen skrika "M" (ett barnnamn). Vi satt längst bak, och folk börjar vända sig om. "M, M, hallå, vi ska av nu". Tjejen bredvid damen, dottern tydligen, börjar också gorma "M, hallå!" En liten killa, kanske fem bast, i sätet precis bakom chauffören vänder sig långsamt om och tittar frågande. "Ja M, vi ska av nu". Varför, varför, varför satt inte familjen samlad?