söndag, maj 21, 2006

Schlagerkorvarna

I inför-programmen irriterade jag mig något fantastiskt på Litauens bidrag, eftersom de för fem öre inte kunde uttala winners, utan istället sa weeners (korv, eller snopp, osäker på engelska stavningen). Rolig låt - vi är schlagerkorvarna, rösta på schlagerkorvarna. Haha! Nu hade de ju slipat på winners-uttalet, så de sjöng ju rätt i finalen. Inte alls lika roligt.
Annat kul var stilettsko-sången från... Kroatien har jag för mig. Sången gick så här hubaduba doja, hubaduba doja (typ). Och doja kommer ju från romani, så jag identifierade själva sko-ordet i låten.
Tyckte faktiskt det var en roligare final än på länge. Vet inte om det är för att jag för första gången i mitt liv engagerat mig och kollat på inför-programmen och försökt hänga med i inför-snacket.
Måste för övrigt säga att jag är djupt förvånad över hur bra det gick för Carola. Det var ju en skitlåt. Jag trodde knappt hon skulle gå vidare till finalen, och trodde ännu mindre att det skulle gå hem ute i stugorna i Europa.