fredag, maj 19, 2006

Sömnbrist

Inatt var den jobbigaste natten sen vi fick lite ordning och reda. Vi brukar ju starta vår lilla nattningsritual vid 19.30 med ett mysigt bad. Men vid 19 ville Kaspian ha mat, och det säger jag ju inte nej till. Men tjockisen åt till 20.45, då han somnade vid mitt bröst. Tur att jag bullat upp mig skönt i soffan med godispåsen på lagom avstånd.
Jag bar såklart över honom till spjälsängen där han fortsatte sova. Själv kollade jag på schlagern, eller snarare lyssnade. Satt egentligen framför datorn o shoppade på josefssons, eftersom jag fått så fint erbjudande - 40% på ett plagg och 30% på resten av ordern. Tyvärr hade jag tappat bort lappen med erbjudandekoden, och lagom till jag hittade den i en hög med papper hade det gått så lång tid att min kundkorg tömts. Kom i säng vid 22.30-23.00 gissar jag.
Så vaknar då lillkillen 01.30. Ganska normalt. Men Johan anar oråd och smyger ut i vardagsrummet och somnar i soffan. Jag gör som jag brukar, kollar blöjan och lägger bebis att äta. Inget konstigt förrän han ätit färdigt - alltid annars somnar han direkt. Nu klarvaken! Och ganska snart mycket arg. Så jag går runt i lägenheten, fram och tillbaka mellan sovrummet och rosa rummet. Några vändor in i vardagsrummet, men vill ju inte störa Johan. Så länge jag vankar är Kaspian nöjd. Stannar jag, eller gud förbjude, försöker lägga honom i spjälsängen blir det gallskrik. Så vankar jag runt till 03.45 då han verkar tillräckligt sövd för att lägga i spjälsängen. Jag stupar i säng efter dittills 2 timmars sömn.
Ytterligare två timmar senare, ca 06.00 vaknar Kaspian igen. Byter blöja, ammar. Både han och jag somnar några minuter i 7. Klockan 07.00 börjar Johans väckarklocka böla. Johan ligger i vardagsrummet, och kommer inte direkt och stänger av den. Så jag snoozar. Härligt att snooza åt andra, jag ville ju inte alls sova. Sju minuter senare ringer klockan igen, då hör jag några masande steg från vardagsrummet.
Johan kommer in och lägger sig sked. Frågar hur det är med Kaspian, svar bra. Frågar hur det är med mig: "JAG HAR SOVIT I FYRA TIMMAR, JAG HATAR DIN VÄCKARKLOCKA, JAG VILL SOVA". Tvärsomnar. När jag vaknar har Johan gått till jobbet, utan att jag märkt nånting.

Frågan är - när i berättelsen gick jag över från imperfekt till historisk presens? Nån som blev störd av övergången?