onsdag, november 16, 2005

Att vara fattig

Okej, först en disclaimer: Jag VET att man om man är nogsam inte under några omständigheter kan kalla mig fattig. Jag har det säkert bättre ställt än minst 98% av jordens befolkning. Men jag vill skriva det här iaf, och så får ni tolka in vad jag menar med fattig utifrån det.
Jag har 50 öre i plånboken och 15,09 på bankkontot. Jag är så fattig! Och helgen klarar jag väl. Ska inte göra nåt speciellt, förutom jobba några timmar lördag och någon på söndagen (möten så jag kan inte slå ihop dem till ena dagen).
Men på måndag är det bal! Hallå? Skitjobbigt ju. Provade min balunderdel (har en delad balklädsel med kjol och topp) och... tja. Jag kan ju ha den på mig. Den sitter väldigt osnyggt och obekvämt, och slutar kanske 2 dm upp. Fan för min tjockmage! Men jag slipper ju köpa nåt nytt. Men den är fuuul. Och inte har jag råd att piffa till det med nåt nytt läppglans eller hårdekoration så jag kunde känna mig lite snygg. Men jag ska inviga min schal som jag köpte... på mellandagsrean. Den är fin, men dock inte använd.
Och så har jag ju börjat plugga. Förra gången jag läste svenska köpte jag alltid en delicatoboll från maskinen i pausen. Nu har jag inte råd med det. Men med nöd kommer råd: jag bad Johan köpa de chokladbollsingedienser vi inte har hemma. Så får jag baka och ta med! Det måste ju vara billigt. Och så kan Lina och jag äta chokladbollar i pausen. Då kommer vi lära oss mer!
Har fått en betalningspåminnelse också. Nämnde det till Johan (som vet att jag är pankpank) och han sa inte direkt: jag betalar den. Så jag får väl betala den ännu senare. Hade varit skönt att kunna göra det direkt. Är iofs säker på att jag betalat. Men kanske skrev in fel ocr-nummer? Och det är min dumma svd-prenumeration som iaf är på sista månaden. Kanske ska be han rätt ut att betala den? Ogillar påminnelser.

Men snart slutar min fattighet. Fredag nästa vecka. Då blir jag rik! För då har jag inte kvar mitt rum och jag och Johan har kommit överrens om att jag betalar bredbandsuppkoppling, telefon och wow-abbonemang. Så betalar han hyra och el (låter det orättvist? han tjänar dubbelt så mycket som jag, så det tycker jag inte). Och jag betalade mer för rummet. Ska betala av ALLA mina skulder till nationen. Men har ändå massa pengar kvar!
Så då ska det köpas julpynt och julklappar. Och härligheter. Jag älskar december. Det är den bästa månaden.

Undrar förresten varför jag skrev fattighet, så heter det väl inte? Kanske det är roligt att hitta på egna ord.

2 Comments:

At 9:13 em, Anonymous Anonym said...

Det låter faktiskt rätt orättvist. Kan du inte betala typ 25% av hyran eller så? Det ska väl vara lika ekonomiskt föredelaktigt för Johan att bli sambo som det blir för dig. Bredband ca 400/månad telefon MAX 500/mån WOW 250 kr/TVÅ månader. = En tusenlapp. Låter löjligt lite. Det är viktigt att man är rättvis när man planerar sin gemensamma ekonomi. Du får inte utnyttja att Johan är dumsnäll! *lägger mig i* :-P

 
At 1:28 em, Blogger Veronika said...

Haha. Men eftersom jag kommer ha ändå mindre pengar nästa termin tyckte vi det var bättre att jag betalade av alla mina skulder först.
Och eftersom jag köper nästan all mat brukar mina pengar alltid ta slut medan hans inte gör det. Som den här månaden.
Det är ju ingen idé att jag betalar 1000 kr av bostadskostnaden om jag ändå måste låna 1000 kr av honom i slutet av månaden.

 

Skicka en kommentar

<< Home