lördag, juli 16, 2005

Stalo - den samiska jätten

Jag vet inte hur många som har samma tur som jag, nämligen att gratis kunna ta del av nationalencyklopdin (stavas som det låter, som min svensklärare i högstadiet sa (puss Gunnel)) på internet (http://www.ne.se). I och med att jag är uppkopplad mot studentnätet i Uppsala har jag det privilegiet. Denna sida har länge varit min största källa till kunskap och upplysning.
Men sidan blir bara konstigare och konstigare. Inget har nog hänt på några månader, men jag ska ge er ett exempel (om jag genom detta bryter mot någon upphovsrättslag ber jag om ursäkt). Ordet stalo får utgöra exempel:

Först kommer information, det man kan hitta i bokvarianten, kan man gissa.
"(samiska stállu, ett ord av oklart ursprung, möjligen besläktat med sv. stål), en gestalt i samisk folktro och folkdiktning. Han beskrivs ofta som ondskefull, särskilt mot samerna, storväxt (figurerar därför också i till den samiska traditionen inlånade nordiska jättesägner) och trollkunnig, men också som dum och lättlurad. Den övernaturliga karaktären betonas särskilt i Torne lappmark och norska Finnmarken. Man har tolkat vissa stalosägner som återgående på historiska händelser och minnen av konflikter med något forntidsfolk. Jfr stalotomt. "
Fint, fingemang, härligt. Trycker man på länken (funkar inte) får man veta lite om någon form av kåta som på något sätt är besläktad med stalon. Helt okej!

Sen kommer en liten ämnesklassificering. Inget att orda om.
Efter det kommer artikeltips. I det här fallet "trolltrumma" och "seite". Jag antar att någon på ne.se tänkte typ "Är de intresserade av stalo måste de gilla trolltrummor också".
Efter det kommer Värt att veta. I det här fallet är det värt att veta att "Romer firar 6 maj". What? Varför är det värt att veta? Okej om det stod att samer firar någon dag. Men romerna? Var kommer de in i bilden.
Sen det kanske konstigaste av allt. Om artikeln inte har någon bild (det kanske är så när de har bild också, vad vet jag...) får man den kryptiska Bilder från andra artiklar. VA? Här vill jag veta hur en sån där stalo-typ ser ut. Så får jag en bild på alrunor? Hur tänkte de då? Har man tryckt på stalotomt-länken blir det ännu konstigare: där får man se en bild av fladdermöss. Hur hänger det ihop?

Men jag antar att syftet är att man inte bara ska gå in på ne.se och läsa, utan istället fortsätta surfa runt. Jag tror att många betalar per tid, och då vill de väl att folk ska stanna längre, och läsa fler artiklar än de från början tänkt. Men jag har ju som sagt tillgång till denna sida alldeles gratis (inte helt dumt vara student, trots allt), så jag kan fortsätta surfa runt på meningslösa ord ingen någonsin hört talas om. Såsom stalo, den samiska jätten.
Kram.

1 Comments:

At 12:01 fm, Anonymous Anonym said...

talett +¨-0=frågetecken=någon.....................detvillsägastaloblendakajmalswedichaliens........jordensförstavapenhepp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Skicka en kommentar

<< Home