tisdag, december 05, 2006

Julshopping

Först: Tack alla ni som kommenterar. Jag läser och blir glad. Tyvärr låter blogger mig se mina kommentarer så där var 10e gång (det blir bara sämre, med andra ord). Jag får dock alla kommentarer till min mail, så tick tack.

Igår började min julshopping i, med mina mått mätt, katastrof. Johan fyller år 19 december, så jag var på jakt efter de två saker jag bestämt att han ska få. Gick i affär efter affär för att hitta dessa två prylar (inga konstiga, inga extravaganta, inget special - kan tyvärr inte berätta eftersom Johan har en förmåga att läsa).
Kollade också in i diverse andra affärer för att fixa julpynt, vi har inte så himla mycket. Köpte nåt litet här och nåt litet där med kortet. Inkl kurslitteraturinköp kanske 500 kr. Tyckte det var lite pinsamt när man bara betalade så där 39 kr - men har man inga kontanter och glömmer ta ut mer ... När jag gick förbi Stora torget kom jag dock ihåg. 400 kr tog jag ut.
Traskade till tygaffären för att kolla gardiner. Vi har bara i köket, och det vore trevligt att ha i vardagsrummet också. Det jobbiga med vårt vardagsrum är att om vi har gardiner som hänger ner behöver vi tre stycken, istället för det normala två, och skulle vi vilja ha en längs hela fönstret behövs nån speciallösning, eftersom pinnen inte går hela vägen, pga en arkitektdetalj. Kanske fotar nån gång så ni förstår. ;)
Hittade fina vepor som var nedsatta till 129 kr/förpackning (och jag behövde ju då två, eftersom det var två i varje, och jag behöver 4). Har redan listat ut att för extratyget kan man sy matchande kuddar. Egentligen ganska praktiskt. Dessutom behövdes såna prylar man har till vepor, för vi har inte haft såna gardiner förut.
Så funkar inte kortet! Gaah! Bara helt plötsligt. Kvinnan innan hade också nordea-visa och hon kunde inte betala med kort. Kvinnan precis innan (går inte karlar i syaffärer?) hade swedbank-visa, hon kunde betala. Och det jag hade lagt upp på kassan kostade 438 kr, och jag hade bara tagit ut 400. Dvs 40 kr för lite. Tänkte att då går jag tillbaka till bankomaten och tar ut mer pengar. Kommer till nordea som ligger närmast, de har röd text över hela rutan "Bankomaten ur funktion" eller dylikt. Går till swedbank på andra sidan torget, nästan ingen kö till bara 500-krs automaten, så jag tar den. Har kortat lagt av kan jag ju lika bra ta ut extra så jag kan fortsätta shoppa. Men icke, det går inte att ta ut pengar med kortet.
JAG HATAR SÅNT. När jag "dealat" till mig en eftermiddag på stan ensam så vill jag ju få valuta för pengarna. Och jag hade ju pengar att spendera, då vill jag ju göra det. Så det var att gå tillbaka till syaffären och säga att jag tyvärr inte kunde köpa. Skulle de lägga undan? Nej, sätt tillbaka ut i affären.
Sur och ledsen gick jag till måste-affären: home. När vi flyttade in fanns det inget fettfilter i fläkten men det har vi lite snyggt struntat i. Det har gjort att det är väldigt fett på våra luckor, ventiler, och framför allt i fläkten. När jag kom till home visade det sig att de bara har saker till electrolux-husqvarna-prylar. Bajs!
Sur och med många outrättade ärenden åkte jag hem.

IDAG däremot har shoppingen gått mycket bättre. Jag och Johan tog med Kaspian till boländerna. Målet var att kolla på vagnar om vi ska byta ut Kaspis eller komplettera, eller vad vi ska göra. Men lite annat såklart.
Först till Babyland och så Barnens hus. Maclaren-vagnen nedan var så klart kalassnygg, och helt okej. Men maclaren-vagnarna för 1000 kr till är - inte lika snygga - men mycket bättre. Fullt liggläge, större hjul och så. Antagligen blir det en sån. Vi tittade också på vanliga "sittvagnar" men vi tycker att då kan vi lika gärna fortsätta med den vagn vi har.´
Sen till rusta där det blev choklad, röd vaxduk med galna renar (jag var dock galnast och klippte för kort, så det täcker inte hela köksbordet, jag = pucko), massa julklappspapper (det var ju nästan gratis-billigt), mer choklad, lite timers till belysningen ute och annat bjäfs. Vidare till coop där vi inte hittade bara fläktfilter utan också kolfilter. Vi vet ju inte när de bytte det sist, så det var lika bra att passa på. Där hittade jag också en "vaxduk" fast av linne. Vit och snygg. Den var färdigklippt i rätt storlek så en sån blev det. Och lite annat bjäfs.
När vi var klara med det var det 30 minuter till bussen gick. Mot ikea! Vi rushade och använde alla genvägar för att snabbt som katten ta oss till jul-avdelningen. Men jag fick grav beslutsångest. I år blir första året med egen julgran (bara en liten). Och då vill jag ju att den ska vara sagoslottsvacker. Så det blev inget julpyntsköp. Däremot en röd duk med sex tillhörande servetter, så juliga och vackra. I år firar vi ju inte jul här, men när/om vi nånsin gör det blir det supersnyggt. Dessutom blev det jul-inspirerade kökshanddukar. De vi har håller på att falla sönder, så lika bra köpa på sig.
I kassan hade vi plötsligt händer det-tur. Precis när jag sagt "Du tror väl inte det här tar mer än 15 minuter?" öppnas en ny kassa. Fort som fan var vi där. Hade så gott om tid att jag fick en korv och på vägen gick vi in på stadium också. Där hittade jag en grå/rosa mössa. Så fin. Den blev också min.

Sen hem igen. Kaspian hade inte sovit på hela dagen så han och jag la oss i soffan och stocksov, medan Johan bytte ut kolfiltret och rengjorde kök (läs torkade och gojsade bort fett). Idag blev med andra ord en bra shop-dag. Jag menar - tre dukar! Det är verkligen inte varje dag.