fredag, september 01, 2006

Skolläge

Norska i tio tisdagar från 5 september. Det enda jag läser i september.
I oktober ska jag läsa svensk språkhistoria (100%) + filosofins klassiker 2 (100 %) + litteraturvetenskap b 1900-talet (100%), + då norskan (50 %) = 350%. Men det kan ju inte vara mer än 100%? Åjo, det kan det. Ni förstår att jag kommer som försvinna från jordens yta i oktober va?
I september ska jag därför passa på att:
* Skriva en uppsats i filosfins klassiker 1, så jag får läsa ovan nämnda kurs.
* Skriva den där porskans älvdalska-uppsatsen. Lika bra bli av med den.
* När jag fått all info på tisdag ska jag lägga upp norska-kursen så jag gör hela i september.
Blir det nån mer tid i september kan jag ju hugga in i Kants Kritik av det rena förnuftet, en härlig tegelsten på 700+ sidor, eller en del av kurslitteraturen till litteraturvetenskapen. För nej, förut när jag sa att jag skulle läsa massa litteratur gjorde jag inte det.

Filosofiuppsatsen ska se ut så här: "Hur definierar Trasymachos och Glaukon orättrådighet? (I Platons Staten, min anm.) Redogör för och jämför trasymachos och Glaukons argument för orättrådighet. Utvärdera argumenten." En härlig liten argumentationsanalys ska jag väl kunna svänga ihop ganska snabbt. Börja nu?
Nej, för jag har börjat läsa (om) Woolfs To the Lighthouse, så det ska jag fortsätta med nu.

4 Comments:

At 1:48 em, Blogger Erika said...

Scheisse, det låter galet mycket! Mitt råd är: prioritera.

Hehe, jag har också läst delar av Kants "Kritik av det rena förnuftet" när jag läste Filosofins historia... Den är verkligen inte att leka med. Joar, som är filosofiproffs, hjälpte mig på traven och när jag till slut kämpat mig till att äntligen få grepp om det hela så dök det självklart INTE upp någon sådan fråga på tentan. Doh!

 
At 4:26 em, Blogger Veronika said...

erika: De har ju döpt om kursen till Filosofins klassiker på UU, och den går helt ut på att läsa klassiker, dvs nästan ingen bredvid-/bakgrundsläsning. Så det är Kant-boken, en av Descartes och en av Hume. Så läser man dem och diskuterar.
Jag fick vg på första delen, så jag vill ju helst göra bra ifrån mig nu också.

 
At 5:21 em, Blogger Erika said...

Jag läste inte kursen i Uppsala, utan i Stockholm. Vi hade Svante Nordin som huvudbok (om man ville kunde man välja en på engelska istället, men det ville man ju inte), men vi läste såklart utdrag ur originaltexter också. Typ Platon, Aristoteles, Descartes, Kant, Hume, Kierkegaard osv. Men det var en bra kurs tycker jag... Särskilt för att den blandade teoretisk och praktisk filosofi, så att man fick en bra allmän grund.

 
At 9:02 em, Blogger Veronika said...

erika: Jo, jag vet. Men jag har ju läst 60 p filosofi, så jag har ju ganska bra koll på filosoferna. Men man måste ha läst just kursen Filosofins klassiker, så det är nog bara att ta sig igenom tegelstensboken.
Det är inte lite krav på den kursen heller. Obligatorisk närvaro två dagar i veckan + 2 (ej obl) föreläsningar i veckan, en 7-sidors uppsats OCH en salstenta. Huga. Per delkurs, alltså.

 

Skicka en kommentar

<< Home