fredag, september 01, 2006

Oprah's Debt Diet

Jag har konstiga sysselsättnignar. Just nu hänger jag på oprahs hemsida och kollar in hennes debt diet, dvs hur man får ordning på finanserna. Egentligen handlar det om att komma ur skuldfällan, och vi har ju inte så himla stora skulder. Men jag sitter ändå och tittar. Eller - inte så stora lån? HAHAHA. Vårt bostadslån + mitt studentlån och vi är uppe i närmare miljonen. Hahahaha. *fattig*
Jag sitter just nu med hennes "Spending Plan Pie Chart", där nån ekonom räknat ut hur ens utgifter ska fördelas procentuellt, för att man ska slippa skuldfällan. Det jag har svårast att lista ut är var maten (dvs den man äter hemma, inte på restaurang) ska stoppas. Ska den stoppas under "housing", blir den tårtbiten alldeles för stor, och där passar den egentligen inte in. Och ska den stoppas in i "Other Living Expenses" blir den tårtbiten alldeles jätte för stor. Nån som är bra på engelska som kan förklara?
Fast vi sparar många procentenheter på "transportation", "dept" och "savings", där vi har sammanlagt max 1000 kr i månaden. Fast savings borde vi kanske ta tag i? Enligt Oprah ska man använda 10 % av sina pengar till att spara. Och vi sparar noll kr. Eller, inte sant. Vi har ju semestersparkontot. Då så!

Nu ska jag starta en undead priest på deathwing.
Hej då!

2 Comments:

At 12:17 em, Anonymous Anonym said...

Maten ÄR en stor utgiftspost, så var man än placrar den i kakan så blir den biten stor. Housing handlar mer om själva hemmet (dvs hyra, möbler osv.) Maten passar isåfall inom ramen för "Other Living Expenses".

 
At 12:47 em, Blogger Veronika said...

ingela: Det tyckte jag också. Men bara 25 % får vara med där, och det är för oss ca 4500 kr. Och bara på ica handlar vi för knappt 3000 kr i månaden. Då har vi 1500 kvar till allt annat? Kläder, gymkort, tv-spel, resor.
Guskelov skulle ju inredningsgrejer in på housing. :)

 

Skicka en kommentar

<< Home