lördag, september 02, 2006

Valångest

Två veckor kvar till det är dags igen. Och ångesten över att alla partier känns fel tassar återigen sig på. Jag förstår att jag helt enkelt lät bli att rösta sist. Men jag tycker ju att rent principiellt att man ska rösta. Så vad göra?
Eftersom jag vägrar välja blått (trots att flera goda vänner är folkpartister) är det alltså vänstern, sossarna och miljöpartiet kvar. Vänsterpartiet blir det antagligen i riksdagsvalet, lite som en stödröst eftersom de håller på att åka ur. Och socialdemokraterna i kommunvalet. Jag var inne på deras hemsida och kollade vad de gjort denna mandatperioden, och det verkade fint och bra (som det ju såklart gör på deras egen hemsida). Miljöpartiet tycker jag fortfarande känns som ett litet perifiert låtsasparti, så dem röstar jag inte på.
Landstingsvalet då? Det var så länge sen jag läste samhällskunskap, och det var mitt sämsta ämne, där hamnade mitt enda g på slutbetyget, så jag vet faktiskt inte ens vilka frågor landstinget har hand om. Sjukvård och ... lokaltrafik, kanske? Jag vet att sjukvårdspartiet ställer upp, men det är ju inte heller något "riktigt" parti.

Dessutom blir jag ARG när jag läser vad valrörelsen kostar. Som om de pengarna inte kunde användas på ett bättre sätt! Jag har glömt den exakta siffran, men den var kolossalt, för att inte säga astronomiskt, stor. Och att alla jävla partier skickar reklam till mig. "Hallå! Jag har en ingen reklam-lapp på brevlådan, det gäller er också". Visse, att det skulle vara samhällsinfo. Det är freakin' reklam för ert parti. BAJS på er! Dags att dra en repa på stan och lassa på sig en fyraårsförbrukning av pennor, reflexer och äckliga karameller. För jag har betalat för dem!

4 Comments:

At 9:24 em, Anonymous Anonym said...

Jag funderar också på vad jag ska rösta på. Frågan är: Ska man rösta på det som gynnar en mest? Eller den livssyn som man tror mest på?

Kram Jennie

 
At 9:09 fm, Blogger Veronika said...

jennie: Skönt att höra att man inte är ensam. Du ställer en viktig fråga också. Fick en lapp i lådan från kd att de vill införa nån peng á 6000 kr per barn och månad fram till barnet börjar skolan som antingen kan användas till dagis, eller som bidrag om man går hemma. Låter ju iofs skönt att kunna dra hemma i sex år, ännu längre om jag skaffar fler barn. Men jag tycker det är helt fel! Om jag går hemma med tre barn, är det då meningen att jag ska få 18000 i månaden? Jag läste inte noga, slängde i papperskorgen, fakiskt.

 
At 1:42 em, Blogger Erika said...

Jag har också lite valångest, eftersom jag inte känner av någon fullkomlig samhörighet med något av partierna. Sossarna är dock på tok för mitten för min smak och går fetbort, inte minst för att jag hatar Göran Persson. Så mitt val står mellan Miljöpartiet (som ju driver vänsterpolitik även om de inte vill erkänna det), Vänsterpartiet och FI.

Som svar på Jennies fråga tycker jag att man absolut ska rösta av ideologisk övertygelse. Det känns lite småaktigt att välja parti för någon enstaka sakfråga som råkar gynna en själv... Man måste tänka större än så och se helheten! Det är i alla fall vad jag tycker.

 
At 4:24 em, Blogger Veronika said...

erika: Jag tycker också GP är alldeles för mansgrisig. Skulle aldrig rösta på dem i riksdagsvalet, men i kommunvalet känns det okej.
Jag har ju också fortfarande privilegiet att kunna rösta både med hjärta (ideologi) och hjärna (det som gynnar mig) samtidigt, då jag faktiskt "tjänar" på en stor offentlig sektor.

 

Skicka en kommentar

<< Home