måndag, september 25, 2006

1% till välgörenhet

I det gamla goda Sverige fanns ett mål att 1% av bnp skulle gå till u-länder. Det har jag iaf för mig att jag lärde mig i låg- eller mellanstadiet. Idag gör Sverige inte längre det. Däremot har jag och Johan bestämt oss för att ge 1% av vår netto-inkomst till välgörande ändamål. Johan ger 100 spänn till Rädda barnen varje månad, medan jag är mer sporadisk. Denna månad gick 100 kr välgörenhet till Legally Blondes insamling för Cancerfonden. Lite mer än 1%, men så är det den enda välgörenheten jag idkat på sista tiden att lägga min macdonalds växel i Ronald Macdonald-låddan.
Vill du bli nöjd och glad med dig själv rekommenderar jag lite välgörenhet. Om det sen är fattiga barn, cancer eller något annat som får dina slantar spelar inte så stor roll. Och om du inte har råd kan du ju fundera på om du verkligen har råd med choklad och annat. 1% är så lite, men kan betyda så mycket för andra människor. Skänker du pengar till forskning (som jag lite luddigt räknar in i välgörenhet) kan du faktiskt tjäna på din gåva i slutändan!
Man kan också bli volontär, men det berättar jag om en annan gång.

5 Comments:

At 9:22 fm, Blogger Anneli said...

Vet inte om jag missuppfattade dig, men Sverige har väl visst fortfarande det där 1-procent-målet. Menar du kanske att den borgerliga regeringen kommer slopa det? :p

 
At 9:52 fm, Anonymous Anonym said...

Så får det faktiskt bli.
220 vackra pegnar till välgörenhet denna månad.

 
At 10:28 fm, Blogger Veronika said...

anneli: Nej, jag menade att förut hade vi det inte bara som mål, utan gjorde också så. Men det var ett tag sen vi hade "råd".
ad: Bra att jag inspirerat någon. :)

 
At 1:35 em, Anonymous Anonym said...

Jag gör väl ungefär likadant och började faktiskt när jag var 16/17 och hade en inkomst på 950 kr.... 100 kr varje månad går till mitt fadderbarn i Zimbabwe. Solidaritetsbloggen (http://delameddig.blogspot.com) har fått en hungrig några månader. Den här gången fick det också bli Cancerfonden, endast 50 kr dock eftersom min ekonomi suger för tillfället.

I alla fall (gud vad jag babblar) är det en väldigt bra sak att göra. Den där hundringen som försvinner på autogiro från mitt konto varje månad märker jag ju faktiskt inte ens av... Men någon annan har stor nytta av dem.

 
At 5:00 em, Blogger Veronika said...

barajagjohanna: Precis vad jag menar. Och har jag råd att på autogiro ha en dyr mobiltelefon och ett träningskort så har jag nog råd med en hundring till. Fast jag tycker det är roligare att ge till lite olika.

 

Skicka en kommentar

<< Home