onsdag, juli 19, 2006

Inte så bra

Här kommer ett udrag ur uppsatsen jag skriver. Jag tror att det kanske är det sämsta jag skrivit i hela mitt liv. Men hur jag än försöker lägga upp det fortsätter det vara dåligt. Jag hittar inte rätt ord, mina tankar och förklaringar blandas ihop med och är inte klart avskilda från Marie le Jars de Gournays argumentation. Och jag har fortfarande inte kommit in på hennes knasteorier om Gud som kvinna (svimmelsvarum om att Gud har skägg) och om att Jesus kanske skulle kunna vara om han fötts i en annan tid, medan hans mor däremot inte skulle kunna vara man, för män kan inte föda barn, så därför kanske kvinnan är bättre än mannen? Knas!!!

Kyrkans och Bibelns syn på män och kvinnor
Gournay hämtar också argument från Bibeln och kyrkans läror.
Det som skiljer människan från de andra djuren är människans rationella själ. Och enligt Gournay är förnuftet lika fördelat mellan könen.
Vad gäller goda kristna, såsom helgon, kommer de från båda könen. När man diskuterar vem som bäst helgar Gud måste man ta med personens spirit and doctrine i beräkningen, personens kön är i den här frågan inte relevant. Eftersom att vara en god kristen är mycket viktigt, kanske den största dygen, är kvinnans likhet med mannen i den här frågan mycket viktig. Kan hon vara en lika god kristen som en man, kan hon också på alla andra plan vara en lika god människa som en man, tycks vara Gournays argument här.
Enligt Gournay är människan, det mänskliga djuret, både man och kvinna. De är samma sak, ända orsaken till skillnaden är för reproduktionens skull. Till exempel kallar man ju Jesus Kristus för människosonen (Son of Man). Men enligt Gournay är Jesus son till en kvinna, han har ju ingen far. I titeln människosonen förstår man därför att Jesus är hela mänsklighetens son, och att både kvinnor och män är människor i lika hög grad. Därför anser hon att kvinnan har lika stor rätt till epitetet människa som mannen har.
Också andra argument för kvinnans likhet med mannen handlar om Jesus.


Jag vill bara förtydliga att det här inte på något sett är den slutgiltiga versionen. Det är bara ett försök att visa vilket härke jag har med den här uppsatsen. Jag blir inte klokare nånstans.