tisdag, juli 18, 2006

Kalorier schmalorier


Jag har aldrig räknat kalorier i hela mitt liv. Jag var med i viktväktarna och det var tillräckligt krångligt med pointsen. Men nu har jag skaffat en träningsdagbok på nätet som räknar ut hur mycket kalorier man bränner och så kan man skriva in hur mycket man ätit.
Kul, tyckte jag. Ett tag.
Jag började med att lägga in min standardfrukost. 460 kalorier, lite mycket fett, men ändå helt okej. Så la jag in en av mina favvo-snabbluncher - pasta med bacon. Okej, jag vet att bacon är dåligt. Men så dåligt? Det blev över 800 kalorier!!! Och då har jag inte ens räknat med min sedvanliga sås bestående av bla creme fraische och ost. Och ingen dricka till heller.
Helt plötsligt förstår jag att det kanske inte räcker med att jag slutar äta godis. Det kanske behövs en heluppryckning på kostsidan. För man kan inte ha en lunch som består av jag vet inte hur mycket över 1000 kalorier. Det funkar INTE.

5 Comments:

At 10:51 fm, Anonymous Anonym said...

Äta nyttigt är aldrig fel. Så länge det är gott, alltså. Men LOVA mig Vonkan att du INTE blir en sån där galen kalori-räknar-människa. En sån som kan allting utantill och har exakt koll på vad en delicatoboll eller en morotsmuffin motsvarar i kalorier. Såna människor är stressande.

 
At 11:17 fm, Blogger Veronika said...

sara: Jag tror inte det är nån fara. Egentligen är ju det intressanta att få en bild av hur mycket energi jag egentligen får i mig en vanlig vecka. Det är ju först då jag ser var de stora bovarna finns och jag kan börja justera.
Min syster som är nästan lika kräsen som jag tycker om paprika. Så hon försökte få mig att äta det. Men jag mådde dåligt av lukten. Haha. Vad ska det bli av mig? Jag slutar äta massa saker, men jag kan inte ersätta dem med annat.

 
At 12:56 em, Blogger Erika said...

Jag har lite annat typ av problem. Jag äter generellt sett bra och nyttig mat (alltid fullkornspasta- och ris och grönsaker t.ex.) och två lagade mål om dagen. Dricker inget som innehåller kalorier, förutom juice till frukost ibland och vin då och då. Alltså är det helt och hållet godiset, ostarna och enstaka pizzor som är det stora problemet, dvs. det mesta som äts utöver måltiderna. Men det är ju så gott! Det är ju liksom guldkanten på tillvaron och svårt att lägga av med. Well well...

Sara: Btw så innehåller en delicatoboll 250 kalorier har jag för mig ;)

 
At 1:22 em, Blogger Veronika said...

erika: Mm, men fullkornspastan är livsfarlig. Jag brukar iofs äta typ 4 dl, men ajaj. Mycket energi. Å andra sidan är man mätt länge. Min största bov är nog också pizza och godis, och det försöker jag ju låta bli just nu.
Och bara 250 kalorier för delicato-bollen? Då kan man ju äta en sån då och då. Fast kanske inte så som jag brukar göra, nämligen köpa ett sex-pack på ica och goffa i mig. Bara en. Ibland.

 
At 1:33 em, Anonymous Anonym said...

HEJSA!
Jag håller oxå på med en blogg om just vikt,diet som finns på blogg.se som heter MaddesDiet.blogg.se om du vill kolla.
Jag håller med dig om just Godis och skräpmat..liksom guldkanten i livet..men man kommer en dag alltid till det där...:shit vad jag äter ohälsosamt,måste göra något..och det har jag gjort nu och det funkar mkt bra!

 

Skicka en kommentar

<< Home