måndag, juni 26, 2006

Inspiration




















Att vara hemma hos föräldrarna är alltid så underbart. Som fattig student kunde jag ta mina sista slantar för att åka hem och äta upp mig en helg. En gång när jag var riktigt fattig ringde jag tom pappa som fick komma och hämta mig efter en föreläsning och skjutsa hem mig till dem så jag fick mat.
En bild av ett gott och rikt liv är ett fyllt kylskåp. Vårt kylskåp innehöll tidigare idag en ketchup, ett mjölkpaket, en kaviartub, en ost, ett paket lättmargarin, en flaska flytande margarin, ett bacon-paket, en jättegammal öppnad liten burk creme fraiche, en om möjligt ännu äldre öppnad vispgrädde, kolasås, chokladsås, lakritsströtsel, karamellströtsel, några olika såser tillhörande Johan och hans snus. Men nu har jag varit och handlat. Fast jag fyllde mest på i skafferiet. Men jag vill också ha kyl och skafferi fyllt med riktig mat. Inte godis.
Det som är så himla härligt är att man inte föräter sig hos föräldrarna. Köper jag och Johan hem en påse chips äter vi upp den. Finns en påse chips hemma hos föräldrarna äts den också upp, men då är vi kanske 4-5 personer som delar. Det är stooor skillnad. Det kan stå en stor härlig skål full med lösgodis, typ hundra sorter att välja bland. Vill man ha sånt utbud själv måste man äta upp allt själv (och det gör jag också), men hos föräldrarna är man återigen flera som delar. Och allt ställs inte fram samtidigt, så godispåsen räcker både fredag och lördag.