tisdag, februari 07, 2006

Stilje i reklamfabriken?

Okej - det här har jag gått och grunnat på länge. Kanske har jag redan skrivit om det, vad vet jag. Jag är ju feberyrig och allmänt förvirrad.
Iaf - varför kommer de roliga marknadsföringsknepen alltid parvis? Nu senast har vi kalles och felix (jag tror det iaf, det är iaf en kaviar och en ketchup), som båda har kampanjer som går ut på att man ska formge etiketter (stavning?). Okej, det är ett kul, nytt grepp. Men de kommer exakt samtidigt.
Likadant var det med singoallakakorna, som kom samtidigt som falconölen. Där gick kampanjen ut på att rösta på vilken ny smak som skulle få vara kvar. Exakt samtidigt.
Anlitar företagen samma reklambyrå? Ligger just den reklamtypen i tiden? Varför gör de så?

Appropå reklam. Och det här vet jag att jag skrivit om förut. Nu är det nån bh-reklam för lindex som censurerats av SL. Bild på tuttarna går bra, men de är tvungna att ta bort texten "We love boobs". Struntar väl egentligen i den reklamen. Men som vanligt måste de förbaskade kvällsblaskorna skriva om denna nyhet, och givetvis illustrera med tuttbilderna i fråga. De ser ju bara nyheten som en ursäkt att vissa boobisar! Igen!
Oh noo, H&M har underklädesreklam - se så den ser ut.
Oh noo, byggarbetarförbundet visar en naken tjej i reklamen - se så den ser ut.
Osv, osv, osv.

1 Comments:

At 12:10 fm, Blogger Erika said...

Hmm... Är det kanske inte bara så enkelt som att det ena företaget (eller snarare: deras reklambyrå) kommer på idén och det andra företaget tycker att idén är så bra att de hakar på trenden direkt, dvs. kopierar?
Jag har t.ex. för mig att omröstningen med kakorna faktiskt var lite tidigare ute än Falcon-omröstningen....

 

Skicka en kommentar

<< Home