lördag, december 17, 2005

Jag som ekonomiminister

Det finns vissa jobb jag inte ska ha. Alla som innefattar nån form av ekonomiskt sinne hör dit.
Igår tänkte jag kolla hur mycket pengar jag hade kvar på kontot: MINUS 145 kr. Jag visste inte ens att jag kunde ha minus. Så himla dåligt. Johan fyller år på måndag, och det är ruggigt svårt att köpa presenter för minuspengar.
Jag lyckades skrapa ihop lite pengar iaf. Jag hade en 25 krs bonuscheck på ica, 10 2-krs petflaskor och en trisslott med 50 kr vinst på. Så efter jag jobbat idag går jag till affären och köper smör, bröd, mjölk OCH EN STOR PÅSE GODIS?? Hur jävla smart är det? Har man hundra kronor och fem dar kvar till mer pengar ska man inte köpa godis. Då ska man köpa potatis.
Folk säger att jag måste bli vuxen när jag blir mamma. Eller rättare sagt att jag blir det automatiskt. Att jag då kommer bli vuxnare än de andra som inte är förälder, fast de egentligen är äldre. Och då undrar jag: när jag väl tryckt ut ungen, kommer jag då automatiskt få bättre ekonomiskt sinne, förstå hur man väljer den bästa försäkringen och kunna avgöra om en röd fläck på huden är normal eller livshotande? Eller finns det nån kurs man kan gå? För jag är inte helt säker på att jag automatiskt kommer bli vuxen om sådär fyra månader bara för att jag blir mamma.
Jag får hoppas att Johan blir vuxen. Så gör jag! Han har faktiskt redan blivit lite vuxnare, stoppar pengar varje månad på ett sparkonto. Det är vuxet.