onsdag, september 14, 2005

Skolans viktigaste uppgift?

Nu blev jag arg!
Läste en artikel i SvD (sid 6 idag) där Eva Ulveson en jurist på Skolverket säger:
- Skolans viktigaste uppgift är att se till att eleverna deltar i undervisningen.
VAD??? Är skolans viktigaste uppgift att se till att eleverna deltar i undervisningen? Vad? Vaddå? Hur då? På vilket sätt?
Varenda människa som gått i skolan, iaf gymnasiet som artikeln handlar om, vet att det SUGER! Tex blev jag skitlack på spanskan för alla som läste det var dumma i huvudet (med betydelsen läste aldrig läxor, kom aldrig förberedda till lektionen) så att sitta där och gå igenom vad de skulle ha läst till dagens lektion SÖG! Så jag slutade gå på lektionerna (efter att ha pratat med lärare). Jag gick såklart ändå nån gång. Och fick MVG. Inte för att jag deltog i undervisningen, utan för att jag lärde mig det jag skulle, och i form av små uppsatser, inlämningsuppgifter och (skriftliga och muntliga) prov kunde bevisa det.
Jag kan se att skolan har många viktigare funktioner än att se till att eleverna deltar i undervisningen. Så som att förmedla kunskap, demokratiska värderingar och utveckla elevernas sociala kompetens.
Fast när jag börjar arbeta som lärare kommer jag säkert inte acceptera frånvaro lika bra som min spansklärare gjorde. Fast på mina lektioner komma både de dumma och smarta (hehe) lära sig något nyttigt.
Så. Nu är jag inte arg längre, för nu har jag sagt mitt.