fredag, juli 29, 2005

När verkligheten knackar på

Jag antar att ingen reagerat på att en man "väster om Stockholm" blivit skjuten. Själv reagerade jag omedelbart, eftersom ön där det hände är min barndomsö, där jag bodde i 20 år. Kollade snabbt alla nyhetssidor och fick veta att det hänt alldeles bredvid en av mina badplatser. Det var en av mina kompisar i mellanstadiet, början av högstadiet, det var bara några hundra meter från "hennes" badplats. Eftersom jag växt upp på en ö hade så gott som alla kompisar en badplats någorlunda nära.
Det blir nog lite som man tänker "oj". Så vill jag veta varför, och vem, osv. En man i 50-års åldern, som min pappa, sköts. Kan det ha varit min kompis pappa? Bor de kvar där? Såna här saker gör att man skakas om lite och tvingar en att ta kontakt med de där kompisarna man tappade bort när man flyttade hemifrån.